Mag je in N korea op straat roken?

Ik zie wel es filmpjes van N Korea met stralend schone straten. Nog geen papiertje afval zie je daar

4 jaar geleden
4.2K
Antoni
4 jaar geleden
Ik weet niet of er een rookverbod is op straat in Noord-Korea. Als er geen rookverbod is, zou er ook een andere oorzaak kunnen zijn voor de schone straten. Het is mogelijk dat veel mensen vanwege de slechte economische situatie worden ingezet als straatveger terwijl daar eigenlijk geen behoefte aan is. Als er eigenlijk veel te veel straatvegers zijn in relatie tot de hoeveelheid straatvuil, zijn de straten als vanzelf brandschoon.

Antwoorden (1)

Er bestaat een Wikipedia pagina “Smoking in North Korea”.

Daarin staat o.a.:
- Je mag niet roken in verharde straten, op wegen en pleinen (pavements).
- Niet op veerboten, in vliegtuigen en stations.
- Maar het mag wél bij een bushalte. En in treinen! En bij de ingang van een gebouw. En op tal van andere plekken, zoals op je werk, op de universiteit, in regeringsgebouwen, en in restaurants en bars.

De regels zijn dus tamelijk ingewikkeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/Smoking_in_North_Korea#Law
.
Dat de straten in filmpjes altijd zo opvallend schoon zijn komt doordat de altijd op een of andere manier begeleide toerist alleen door schone straten vervoerd wordt. Er zijn echt wel vuile en slecht onderhouden straten, maar daar kom je als toerist normaal nooit.
Dit is wellicht ook de verklaring van de term ‘pavements’: overal waar toeristen komen is het plaveisel goed onderhouden, en dáárom mag je daar dan geen peuken verspreiden, en dus: rookverbod!
Dit ‘Foutje bedankt’ was dan ook een buitenkansje: https://www.cbsnews.com/news/a-mistake-and-the-real-north-korea-is-revealed/
Toegevoegd op 03 oktober 2019 02:29: tekst
4 jaar geleden
Bordensteker
4 jaar geleden
Zo staat het er letterlijk:
“The rules on where people can or cannot smoke are complex, with smoking prohibited on pavements, ferries, aircraft and at stations, in healthcare and educational facilities, pre-schools and nurseries, shops, theaters, cinemas, culture halls and conference rooms, historic and battle sites, and hotel lobbies.
However, smoking is not prohibited in either private or work vehicles or on-board trains, at bus stops, near entrances to buildings, in universities, government offices, workplaces, restaurants, cafes, bars, or nightclubs.
Some of the legislation is observed with high levels of compliance, but not uniformly throughout the country.”
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Plus.
Mooi uitgebreid antwoord.
Interessante aanvulling: Rokende vrouwen in het openbaar schijnt dan weer helemaal niet te mogen. En wiet schijnt weer legaal te zijn. Veelal gerold in oude krant, mits je maar niet het hoofd van 'Kim' oprookt. Schijnt nogal knipwerk te zijn, omdat zijn hoofd op elke pagina duidelijk aanwezig is.