waneer is iemand geen crimineel meer?

begint dat vanaf de eerste volgende dag dat besluit geen misdaden meer te plegen? want soms word iemand een crimineel genoemd terwijl die gene bijvoorbeeld al 5 jaar niks strafbaars meer heeft gedaan.

4 jaar geleden
6.5K
crispy
4 jaar geleden
Goeie vraag! Ik denk dat het om een paar dingen tegelijk gaat: ten eerste alle misdaden die de persoon heeft begaan zijn door een rechter beoordeeld, en de eventueel opgelegde straf is afgerond (betaald, of uitgezeten of zo).
In de volksmond ben je dan nog steeds een crimineel, je zult dan moeten tonen door je gedrag dat je dat niet (meer) bent. Bijvoorbeeld door een baan te hebben, een vaste woon/verblijfplaats. Allerlei burgerlijke dingen die op zich geen bewijs zijn van wat dan ook, maar die wel een beetje helpen om te laten zien dat je financieel niet afhankelijk bent van criminele activiteiten. En dat je uitgavenpatroon overeenkomt met je inkomen.
TurfGraver
4 jaar geleden
Tja, een crimineel is iemand die misdrijven pleegt, heeft gepleegd of van plan is deze te plegen.
Wanneer iemand van mening is dat iemand die ooit misdaden heeft gepleegd niet meer als crimineel te bestempelen is persoonlijk en hangt veel van de vetrouwen af, denk ik.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ja, goeie vraag. Een alcoholverslaafde is en blijft een alcoholist, al drinkt deze al 20 jaar of langer geen druppel meer. Een gokverslaafde is en blijft een gokverslaafde, al gokt deze al 25 jaar of langer niet meer. Een roker is en blijft een rookverslaafde, al rookt deze al 10 jaar of langer niet meer. De vraag is dan is een crimineel een verslaafde?
Is iemand verslaafd aan de spanning of verslaafd aan het vele geld dat deze nu kan besteden. Of heeft dit er niets mee te maken? Ben je voor eens en altijd crimineel? Er is een man - ex-inbreker- die nu op televisie komt en beveiligingsexpert(?) wordt genoemd. Zie daar, wat kan je daarvan zeggen.
TurfGraver
4 jaar geleden
Wat te denken van de term "leugenaar"?
popeye
4 jaar geleden
@paulus811 het doet me oprecht deugt dat je het minnetje waardeerd.
TurfGraver
4 jaar geleden
@popeye, wellicht een idee om dan ook je reactie onder de antwoord van paulus811 te plaatsen?
p.s. Hoe oud ben je?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Popeye, als je een crimineel verleden hebt, wil het zeggen dat je je in het verleden bezig hield met criminele zaken.
Indien je je nu niet meer bezig houdt met criminele zaken, ben je geen crimineel meer. Helaas blijf je wel een oud/ex crimineel. Dat hoort bij je verleden.
Trouwens, er zijn genoeg mensen die nooit veroordeeld zijn of worden en zich toch bezig houden met criminele zaken. Maw. je hoeft niet veroordeeld te worden om een crimineel te zijn. Alleen heb je dan geluk dat het verleden je niet achtervolgt.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@TurfGraver, wat is de meerwaarde om naar de leeftijd van Popeye te vragen?
Zou jij het netjes vinden als mensen op GV zulke persoonlijke vragen aan jou stellen?
TurfGraver
4 jaar geleden
@simonsdochter, de meerwaarde is dat het mij (en wellicht anderen) helpt te begrijpen waarom popeye op een bepaalde manier communiceert.
Hierdoor kunnen we misschien ook beter of gepaster reageren of antwoorden (of kiezen om het helemaal niet te doen).
popeye
4 jaar geleden
@TurfGraver beetje een vreemde reactie. Ieder mens communiceert op zijn/haar eigen manier. Wat mijn leeftijd is, dat zul je nooit weten
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
TurfGraver, de leeftijd van Popeye heeft mijn inziens geen invloed op zijn manier van communiceren. Of Popeye nu 25, 35, 45 jaar of jonger of ouder is. Het is zijn manier van communiceren. Als lid van GV maak je de keuze of je reageert of antwoord op Popeye ongeacht zijn leeftijd en zijn manier van communiceren.
TurfGraver
4 jaar geleden
Klopt popeye, maar in het algemeen communiceren kinderen anders dan volwassenen.
En het is zeker je goed recht om je leeftijd voor je te houden. ;)
popeye
4 jaar geleden
@TurfGraver wat is uiteindelijk je statement? je vraagt hoe oud ik ben etc. waarom vraag je dat?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
als jij je straf hebt uitgezten, ben jij voor mij geen crimineel meer.. maar helaas blijkt et een stigma te wezen dat je je hele leven kan achtervolgen, en dat is jammer ws ook vaakonnodig. met uitzondering van sommige zedendelicten overigens

Antwoorden (3)

Er zijn geen vaste regels voor wanneer je geen crimineel meer bent. Dat hangt af van wat jouw criminele verleden is, dus wat voor misdaden jij in het verleden hebt begaan. Er zijn misdaden waarvan je nooit bevrijd raakt, zoals bijv. moord en kindermishandeling. Maar een klein vergrijpje waarvoor je je straf hebt uitgediend, zoals gebruik van niet toegestaan vuurwerk, of kleine winkeldiefstal, dat zijn dingen die na verloop van tijd geen belemmering meer zijn voor een VOG (Verklaring Omtrent Gedrag). Ook hier speelt de aard van het gepleegde mee voor de tijd dat het blijft staan.
4 jaar geleden
TurfGraver
4 jaar geleden
Of je van misdaden "bevrijd" raakt zal van de oordeler afhangen.
Heel simpel, wikipedia omschrijft een crimineel als "Een crimineel is een misdadiger, dus iemand die zich aan een misdaad heeft schuldig gemaakt of dit pleegt te doen". Er staat "heeft schuldig gemaakt", dus ja een crimineel ben je voor de rest van je leven.
4 jaar geleden
popeye
4 jaar geleden
Dus dan staat de nederlandse defensie bol van de criminelen? Want met een strafblad maf je bij defensie, als je niet langer dan 6 maanden hebt vastgezeten. Dus dan staat in de toekomst belgie bol met criminelen die agenten zijn geworden? Aangezien ze wegens tekort aan agenten mensen met een strafblad aan gaan nemen bij de Belgische politie.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Paulus gelukkig is Wikipedia geen maatstaf. Het AD heeft een zeer gewaardeerde columnist, heeft ook diverse boeken geschreven die het predicaat literatuur hebben. Hij heeft een behoorlijk crimineel verleden, maar voldoet niet aan de Wikipedia definitie.
Hij is wel een bovengemiddeld literair talent.
paulus811
4 jaar geleden
Waarom haal je defensie erbij? Je vraagt toch niet naar de eisen om daarbij te komen? Je vraagt wanneer iemand geen crimineel meer is, dat is het. Bedankt voor de -
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
De min is niet van mij.
paulus811
4 jaar geleden
@JoanDArc, leuk dat je het voor een columnist opneemt, maar wat is er nu eigenlijk mis met de definitie zoals wikipedia die geeft? Dat jij het geen crimineel meer vindt, is ook niet echt een maatstaf toch?
TurfGraver
4 jaar geleden
@popeye, of iemand "crimineel" is is een oordeel (mening).
De beoordeling of iemand "geschikt" is voor een bepaalde functie is de verantwoordelijkheid van de werkgever.
Maar ja, er zullen vast veel ex-criminelen (laten we het hopen) rond lopen.
popeye
4 jaar geleden
@paulus811 ik haal defensie erbij, omdat het de overheid is. En omdat ik het een heel goed voorbeeld vind.
TurfGraver
4 jaar geleden
En de wereld staat bol van leugenaars. :/
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Paulus, omdat ik vaker geconfronteerd wordt met mensen die de wet ernstig hebben overtreden. Zij hebben een misdrijf gepleegd, dat wel, maar zijn niet automatisch crimineel. Soms verre van dat.
In de Nederlandse wetgeving komt het woord misdaad trouwens niet voor.
tinus1969
4 jaar geleden
@popeye, maar juist dat voorbeeld van het leger laat zien, dat het woord 'crimineel' geen sluitende definitie heeft.
nul1
4 jaar geleden
Wat op Wikipedia staat is een mening van een willekeurig persoon en om Wikipedia als bron te gebruiken is echt "vreselijk misdadig". Zoek liever de definitie van crimineel op in de vanDale.
paulus811
4 jaar geleden
"vreselijk misdadig"...nou nou nou, nog effe en ik ben de crimineel hier. Wikipedia kan door iedereen onderhouden worden, dus voor wie het niet met het antwoord eens is zou ik zeggen "ga lekker je gang".
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Crimineel is synoniem met misdadiger. Een misdadiger is iemand die zich een of meerdere malen aan een misdaad heeft schuldig gemaakt (definitie uit Van Dale XIV).
Het woord crimineel wordt in de Nederlandse taal meestal gebruikt voor een beroepsmisdadiger. Of iemand misdadiger van beroep is valt echter niet objectief vast te stellen. Dat maakt een categorie met de naam "crimineel" per definitie niet-neutraal.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Crimineel
https://nl.wikipedia.org/wiki/Overleg_categorie:Crimineel
Wikipedia is geen bron maar maakt gebruik van bestaande bronnen. De maker van een Wikipediapagina kan informatie onvolledig of gekleurd weergeven of zelfs incorrect toevoegen.
Je bent crimineel als je een misdaad pleegt.
Pleeg je geen misdaden dan ben je geen crimineel.

Heb je in het verleden misdaden gepleegd dan heb je een crimineel verleden maar dat wil niet zeggen dat je nog steeds een crimineel bent.

Voorbeeld:
Ik was in het verleden timmerman maar nu loodgieter. Er zullen altijd mensen zijn die mij timmerman blijven noemen, maar dat ben ik niet meer.