Wat is er mis met mijn middelvinger?

Als je die opsteekt wordt men boos op me. Waarom eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
1.2K
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik heb hetzelfde als ik een V maak met twee vingers, en dan mijn tong erdoor heen lik. Rare mensen op deze wereld!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Waarvoor doe je dat dan?

Het beste antwoord

Het opsteken van de middelvinger wordt als een obsceen en beledigend gebaar gezien. Dit gebaar is in Nederland relatief jong. Voor de jaren 70 gold het gebaar waarbij men de duim tussen wijs- en middelvinger stak en zo een vuist maakte als beledigend.

Het opsteken van de middelvinger is mogelijk al enige duizenden jaren oud, maar is als fuck-you-gebaar komen overwaaien uit de Verenigde Staten van Amerika, waar het de expliciete betekenis heeft van sit on this of up your ass. Het middelvingergebaar valt in Nederland onder artikel 266 van het wetboek van strafrecht: Belediging. De maximale straf voor dit artikel is 3 maanden gevangenisstraf of een geldboete van de tweede categorie. Uit jurisprudentie blijkt dat het boetebedrag in de meeste gevallen tussen de €300,- en €500,- uitvalt.

Het gebaar zelf komt vermoedelijk voort uit de medische praktijk. Als er zalf moest worden gesmeerd, indertijd nog met de blote hand, dan deed men dit met de middelvinger om zo de wijsvinger schoon te houden. De middelvinger die in aanraking kwam het wonden werd zo de "smerige" vinger.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Omdat we met elkaar hebben afgesproken dat een opgestoken middelvinger een belediging is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heb nog nooit een handtekening hoeven zetten.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Heerlijk.....!!
Er is niks mis met je middelvinger: Het ligt púúr aan de mensen die zich aangesproken voelen........
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zo heeft Engeland het omgekeerde V ictory gebaar als provocatie. ( dus met de muis van de hand naar je toe)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het refereert naar een oud engels ritueel. Engeland was bekend om haar longbow. Dankzij de longbow konden de engelse boogschutters over lange afstanden hun (franse) tegenstanders raken. Gevangengenomen engelsen werden ontdaan van hun middelviners zodat zij niet meer met hun boog konden schieten. Op het strijdtoneel staken engelsen daarom hun middelviners omhoog zodat ze de fransen konden tonen dat er nog genoeg boogschutters aanwezig waren.