Kunnen discriminatie en racisme bij mensen aangeboren zijn?

En wat is het grote verschil tussen die twee.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.6K
SimonV
5 jaar geleden
Baby’s blijken geen voorkeur voor hun eigen ras te hebben.
“Ik denk dat ….” Het gaat bij GV niet om meningen of gezegdes. Ik mis hier een objectief, met bronnen onderbouwd, antwoord.
Antoni
5 jaar geleden
Het is biologisch en evolutionair voordelig (geweest) om onbekende (en mogelijk gevaarlijke) wezens te mijden. Onbekende wezens met voorzichtigheid benaderen is dus in eerste instantie verstandig (geweest). Daaruit kan discriminatie voortkomen: men maakt verschil tussen het bekende en het onbekende, tussen wie men kent en wie men (nog) niet kent. Zo redenerend zou men kunnen stellen dat discrimineren aangeboren is, uit lijfsbehoud. Op lange termijn zal men gevaren beter kunnen inschatten, en zal men alleen bij daadwerkelijk gevaar (ontmoetingen met) de betrokken wezens mijden.
Edraket
5 jaar geleden
Onze minister van Buitenlandse zaken Stef Blok verwoordde een en ander vorige maand als volgt. ""Waarschijnlijk zit ergens diep in onze genen dat we een overzichtelijke groep willen hebben die groot genoeg is om mee te jagen of een dorpje te onderhouden. En dat we niet goed in staat zijn om een binding aan te gaan met ons onbekende mensen"" Hier kwam veel kritiek op uit de politiek correcte hoek, maar dat wil niet zeggen dat hij ongelijk heeft. Ik denk dat de evolutie ons deze richting heeft uit gestuurd.
Daarom kennen wij ook het oude gezegde ""Soort zoekt soort""

Antwoorden (1)

Het grote verschil is dat racisme over je ras gaat en discrimineren kan over van alles doen.

Nee, racisme is aangeleerd van jongs af aan. Zet kleine kinderen bij elkaar en ze spelen ongeacht uiterlijk of afkomst. Door indoctrinatie veranderen mensen, hen worden denkbeelden aangeleerd.

Gediscrimineerd wordt op leeftijd, afkomst, handicap/chronische ziekte, geslacht, verschillende gronden, godsdienst, Nationaliteit, seksuele voorkeur.
.
Op de werkvloer kom je veel discriminatie tegen. Probeer te solliciteren en in plaats van te zeggen wat niet mag (u bent te oud) krijg je als antwoord: u past niet in het team.
Maar ook hoor je niets na sollicitatie omdat je naam een buitenlandse is. Discriminatie op geslacht gebeurt nog steeds op de werkvloer bv door vrouwen minder te betalen voor hetzelfde werk.
.
In de bron een video met het wereldbekende Bleu Eyes Brown Eyes-project van Jane Elliot (USA). Een basisschool leerkracht die een test uitvoert met de kinderen uit haar 3e klas na de moord op Martin Luther King om hen aan de lijve te laten meemaken hoe dit voelt. Indoctrinatie.
Discriminatie op basis van anders zijn. Kan door huidskleur, of in dit geval door kleurverschil van de ogen is racisme.
Toegevoegd op 28 augustus 2018 14:54: tekst
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
SimonV
5 jaar geleden
Een plausibel antwoord, waar ik het graag mee eens ben. Maar helaas alleen je eigen ervaring, geen bronnen... Veel onderzoeken (ook recente) tonen aan dat baby's van zes tot negen maanden de voorkeur geven aan hun eigen ras. Is het dan aangeboren of niet? Het liefst zou ik willen dat deze onderzoeken niet deugen. https://phys.org/news/2017-04-infants-racial-bias-members.html
http://www.welingelichtekringen.nl/samenleving/22643/discriminatie-is-aangeboren.html
SimonV
5 jaar geleden
Hier gelukkig een ander onderzoek.
De afwezigheid van rasvoorkeur bleek uit experimenten waarbij een zwarte en blanke vrouw naast elkaar staand aan baby’s van tien maanden een speeltje aanreikten. De baby’s namen het net zo vaak van de ene als van de andere vrouw aan. Hetzelfde was te zien bij blanke driejarigen die moesten kiezen met welk groepje kinderen ze zouden willen spelen, een blank of zwart groepje. Ze kozen net zo vaak voor het ene als voor het andere groepje, jongens zowel als meisjes.
http://www.kleineontwikkelingspsychologie.nl/kleine_ontwikkelingspsych/2015/11/rasvoorkeur-soms-is-het-heel-begrijpelijk-waarom-volwassenen-en-kinderen-de-ene-mens-graag-mogen-en-de-andere-niet-bijvo.html
SimonV
5 jaar geleden
De andere (negatieve) onderzoeken hadden meer betrekking op cognitieve vertrouwdheid, die het in zich opnemen van het beeld makkelijker maakt, minder energie vergt. Niet op het hebben van een emotionele voorkeur.
Plus!
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Indoctrinatie:
Dit is het grote Blue eye-Brown eye experiment van Jane Elliot.
-Kijk en oordeel. https://www.youtube.com/watch?v=onKVeZaDzWg
-Heb het origineel jaren geleden gezien, in deze wordt jaren later met enkele kinderen van toen gekeken en besproken. https://vimeo.com/153858146 Er is nog een versie met volwassenen, deze heb ik niet helemaal gezien.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
KKK nu IKA en nog vele andere namen van nieuwe clan's in de VS.
https://www.youtube.com/watch?v=vwYKZK3Owo0
White Supremacy Documentary 2017 - VICIOUS Skinheads in the USA ! is een video van iets meer dan een uur heb ik niet helemaal gekeken, weet wel dat een andere bron, van BNN tv (United Shades Of America: the new KKK), niet meer bereikbaar is. helaas. Daarin zag je hoe jonge kinderen opgevoed worden tijdens het hersenspoelen of andersom. Vreselijk en het was volkomen 'normaal'.