Is het statistisch zo dat als een vrouw overlijdt haar man veel eerder volgt dan andersom?

Dus stel Piet is getrouwd met Els. Als Piet (70 jaar) dood gaat volgt Els pas 15 jaar later. Maar als Els eerst dood gaat dan gaat Piet al over 5 jaar dood. Natuurlijk zijn de meeste mannen ouder dan de vrouwen in een relatie, maar de vraag gaat niet zozeer over de leeftijd waarop maar het leeftijdsverschil tussen de twee volgordes.
Het gaat mij niet zozeer om een wiskundige statistische berekening, maar om de vraag of het in de werkelijkheid ook zo is dat als een vrouw eerder overlijdt dan de man, de man daarna sneller overlijdt dan andersom. De uitkomst daarvan wordt natuurlijk al beinvloed doordat mannen vaker ouder zijn dan vrouwen in hun relatie en bovendien dat mannen minder oud worden dan vrouwen. Maar als je deze twee factoren zou kunnen wegwerken is het in 'real life' dan nog steeds zo dat mannen eerder overlijden als zijn vrouw al is overleden dan andersom?

Als je deze factoren wegwerkt dan blijft nog een soort psychisch/geestelijk/emotionele factor over die de oorzaak er van kan zijn dat mannen minder goed alleen kunnen leven dan vrouwen, en dus relatief sneller ná zijn vrouw komt te overlijden. dan in het omgekeerde geval. .......maar blijkt dat ook uit de overlijdenstabellen?

5 jaar geleden
1.5K
LeonardN
5 jaar geleden
Ah, ja mannen schijnen meer te hebben aan een relatie/huwelijk dan vrouwen als het om gezondheid/welzijn gaat. Dus ik denk dat je aanname klopt en mannen sneller zullen verpieteren als ze weduwe worden EN blijven (want als ze hertrouwen/een nieuwe partner krijgen is het ook weer een andere situatie). https://link.springer.com/article/10.1007/s11199-011-9968-6
https://www.health.harvard.edu/newsletter_article/marriage-and-mens-health

Antwoorden (1)

Ja, dat is het logische gevolg van het feit dat vrouwen ouder worden. Dat zou dus ook gelden als man en vrouw in een relatie altijd even oud zijn (of gemiddeld even oud). Het wordt duidelijker als je de statistiek vertekend. Zeg dat vrouwen gemiddeld 1000 jaar oud worden (let op gemiddeld ze kunnen ook 1 of 3000 jaar oud worden). Mannen blijven steken op een gemiddelde van 100 jaar. Nu is het opeens bijzonder duidelijk dat mannen veel eerder volgen dan vrouwen. Als een vrouw 60 wordt volgt een man al rond gemiddeld 40 jaar, als een man 100 wordt duurt het echter nog zo'900 jaar.

--

Realistisch voorbeeld

Even heel simpel gemaakt Vrouw= gemiddeld 75, Man= gemiddeld 70, ik laat de leeftijden afwijken met maximaal 5 jaar. Getallen even heen en weer gegooid zodat je allerlei koppels krijgt met verschillende sterfleeftijden. Je ziet dat het maximale verschil waar de man oud wordt en de vrouw jong sterf erin zit 70-75=-5, maar voor vrouwen kan het positieve veel hoger uitpakken (80-65=+15). Nu is dit een wat gekunstelde statistiek maar het maakt het wel eenvoudig duidelijk.

11 koppels Vrouw en Man

V - M = Verschil
75 - 74 = +1
72 - 68 =+4
70 - 75 =-5 (max)
77 - 67 =+10
78 - 69 =+9
71 - 73 =-2 (tweede keer)
74 - 70 =+4
79 - 66 =+13
73 - 65 =+8
80 - 72 =+8
76 - 71 =+5

Gem.
75 - 70=+5 (wat natuurlijk precies klopt)

Man ouder gemiddeld
2+5=7
7/2=3,5

Vrouw ouder gemiddeld
1+4+10+9+4+13+8+8+5=62
62/9= 6.8

In mijn voorbeeld worden vrouwen ongeveer twee keer zo oud. Dit zal afhangen van de getallen die je neemt, maar je kan het nooit zo krijgen dat mannen gemiddeld langer of gelijk overleven. Het kan wel voorkomen dat mannen nooit ouder worden dan de vrouw met deze reeksen. Een simpele zou zijn: (steeds de oudste vrouw met de oudste man koppelen).

80-75=5
79-74=5
78-73=5
etc.
---
Als je verschil minimaliseert zal een vrouw toch nog 1 jaar langer blijven leven met deze reeks.
80-74=+6
79-73=+6
78-72=+6
..
71-65=+6
70-75=-5 (enige keer dat de man ouder wordt)
Dat is dan echter het maximum voor de man, terwijl de vrouwen nog niet op de helft van het mogelijk gemiddelde komen (6 van de 15 jaar)
Toegevoegd op 10 augustus 2018 05:20: tekst
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik begrijp deze redenering nog steeds niet. Kan er geen chocola van maken.
Ik weet niet waarom en door wie uw twee voorgaande antwoorden zijn verwijderd, dus ook mijn reactie op het tweede antwoord (het eerste antwoord was door gebruikers gemind, niet door mij).
Statistieken liegen niet maar zij spreken zelden de waarheid, zij verhullen de essentie.
erotisi
5 jaar geleden
Het is inderdaad niet meteen helemaal duidelijk, maar dat kan ook liggen aan het feit dat mijn vraag misschien niet helemaal duidelijk is.
Het gaat mij niet zozeer om een wiskundige statistische berekening, maar om de vraag of het in de werkelijkheid ook zo is dat als een vrouw eerder overlijdt dan de man, de man daarna sneller overlijdt dan andersom. De uitkomst daarvan wordt natuurlijk al beinvloed doordat mannen vaker ouder zijn dan vrouwen in hun relatie en bovendien dat mannen minder oud worden dan vrouwen. Maar als je deze twee factoren zou kunnen wegwerken is het in 'real life' dan nog steeds zo dat mannen eerder overlijden als zijn vrouw al is overleden dan andersom?
kierkegaard47
5 jaar geleden
Ik denk dat hier twee (eigenlijk zelfs 3) mogelijke effecten door elkaar spelen die je niet met elkaar moet verwarren. 1a) Mannen sterven gemiddeld op jongere leeftijd dan vrouwen
1b) Mannen zijn gemiddeld de oudere partner in het huwelijk. Als gevolg van deze twee factoren zal je inderdaad al redelijkerwijs mogen verwachten dat àls een vrouw al eens eerder overlijdt dan een man, de man daarna "gemiddeld" sneller volgt. Daarnaast is de vraag of er een _statistisch verband_ is tussen het eerder overlijden van de vrouw en de sterfleeftijd van de man. (en omgekeerd) - bijvoorbeeld omdat de man na het overlijden van de vrouw zich minder goed weet te redden dan omgekeerd. Om dàt te onderzoeken, zou je een steekproef moeten nemen van een groep mannen waarvan de vrouw eerder overleden is dan de man en een groep mannen waarbij dit niet gebeurd is, de gemiddelde sterfleeftijd van die groep mannen met elkaar vergelijken en bepalen of er een significant verschil is.
kierkegaard47
5 jaar geleden
edit: zag pas na het schrijven van mijn reactie dat de vragensteller zelf al deze toelichting geeft ....
LeonardN
5 jaar geleden
@erotisi
"Maar als je deze twee factoren zou kunnen wegwerken is het in 'real life' dan nog steeds zo dat mannen eerder overlijden als zijn vrouw al is overleden dan andersom?"
Als je deze twee factoren wegwerkt dan zal je logischerwijs op geen verschil uitkomen. Behalve dan als mannen moeilijker overleven zonder vrouw, dan een vrouw zonder man, maar dat zal je dan veel beter uit moeten leggen in je vraag, dat je dat bedoelt komt er niet echt uit. Als ik je vraag weer lees dan lees ik het nog steeds niet. @JoanDArc.
"Statistieken liegen niet maar zij spreken zelden de waarheid, zij verhullen de essentie."
Probeer maar een reeks leeftijden te vinden die mijn rekenvoorbeeld tegenspreekt. En waarbij de reeks wel zo is dat de vrouw gemiddeld ouder is dan de reeks mannen. Ik heb mijn antwoord meermaals verwijder omdat ik er niet tevreden mee was, en er soms wat rekenfoutjes inzaten. Deze klopt nu helemaal en het is zo klaar als een klontje al zonder berekening, althans voor mij.
kierkegaard47
5 jaar geleden
"Statistieken liegen niet maar zij spreken zelden de waarheid, zij verhullen de essentie." Dat is natuurlijk nooit de schuld van de statistieken - cijfers zijn wat ze zijn-, maar van de mensen die de statistieken onoordeelkundig hanteren (waardoor ze er dingen uit afleiden die er niet uit af te leiden zijn), of zelfs misleidend presenteren.