Mogen ambtenaren lid zijn van een motorclub?

Mensen die werkzaam zijn voor (lokale) overheidsinstanties. Zo nee, op grond van welke arbeidswet regel kan een ambtenaar dan ontslagen worden?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2K
LeonardN
5 jaar geleden
Je lijkt het onderscheid te vergeten tussen reguliere motorclub en criminele. De meeste clubs zijn 50ers die niks kwaad in de zin hebben. Het antwoord en zelfs de bron van een antwoord geven dit ook niet voldoende expliciet aan.
paulus811
5 jaar geleden
Helemaal goed LeonardN. Sterker nog, zolang (bijvoorbeeld) Satudarah niet verboden is mag je daar lid van zijn zolang je je niet crimineel gedraagt.

Het beste antwoord

(Semi)ambtenaren moeten integer zijn. Lid zijn van een motorclub an-sieg is geen enkel probleem, maar lid zijn van een CRIMINELE motorbende is een ander verhaal.

Een ambtenaar zou via zo'n club veel in persoonlijk contact komen met mensen met een strafblad. Dit kan natuurlijk onwenselijke situaties met zich meebrengen.

De Ambtenarenwet (zie bron) schrijft voor dat de overheden een gedragscode op moeten stellen. In die gedragscode wordt onder andere geregeld hoe met de integriteit van ambtenaren omgegaan moet worden.

Daarin kán beschreven zijn dat het lidmaatschap met bepaalde motoclubs als té risicovol wordt gezien. (Of een rechter in zijn afweging tot de vrijheid van de persoonlijke levenssfeer daar in mee gaat valt nog te bezien, maar dat terzijde)

Het zich niet houden aan de gedragscode kan reden zijn tot ontslag.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+ Zie ook uitspraken Meervoudige Kamer Centrale Raad van Beroep
Uit deze twee uitspraken volgt dat niet automatisch disciplinaire maatregelen kunnen worden opgelegd aan een ambtenaar die een lidmaatschap van of privécontacten met (leden van) een motorclub heeft. Ook in dergelijke situaties gelden de normale, strenge regels voor bewijs en motivering van beslissingen. In iedere situatie dient opnieuw een afweging te worden gemaakt gebaseerd op de specifieke omstandigheden van het geval. Indien dit niet wordt gedaan kan dit leiden tot herroeping van de disciplinaire maatregel.
(Mr M.E. Blesgraaf)
CRvB 29 september 2016, www.rechtspraak.nl: ECLI:NL:CRVB:2016:3448
CRvB 6 oktober 2016, www.rechtspraak.nl: ECLI:NL:CRVB:2016:3723
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@JoanDArc
Bedankt voor deze (wederom goede !) aanvulling.
LeonardN
5 jaar geleden
+Voor antwoord en vooral de onderscheiding tussen motorclub en criminele mc.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Dit is niet de exacte regeling waarop een ambtenaar ontslagen kan worden. Het is wel de achterliggende gedachte.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
5 jaar geleden
@Theod
Het artikel is vermeld in de bron

Andere antwoorden (2)

De gemeente Amsterdam wil niet dat ambtenaren lid zijn van motorclubs.
De combinatie van een baan als ambtenaar en het lidmaatschap van een motorclub is onwenselijk.
Maar, blijkt uit het onderzoek, er zijn wel enkele 'openingen om op te treden'. Dit komt vooral neer op het opbouwen van een dossier. Als kan worden aangetoond dat de werknemer zich niet als een goed ambtenaar gedraagt omdat hij de goede naam van de gemeente aantast, biedt dit 'onder omstandigheden' de mogelijkheid om hem te verplichten zijn lidmaatschap op te zeggen. Weigert hij, dan is dit 'plichtsverzuim'. Ook kan het lidmaatschap van de OMG als 'verboden nevenwerkzaamheden' worden aangemerkt.
Toegevoegd op 09 mei 2018 07:13: tekst
fremar
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De bron crimesite is verouderd. Is van 2013.
Zolang het geen lidmaatschap is van een verboden motorclub. Bandidos is wel een verboden motorclub sinds december 2017, Hells Angels (nog) niet
http://www.hoendermisjuristen.nl/Nieuws/amsterdam-wil-ambtenaren-ontslaan-die-lid-zijn-van-motorclub
LeonardN
5 jaar geleden
- min
Het leek er in dat stuk ook al op dat gedoeld werd op controversiële of illegale clubs. Niet op de old timer tourclub.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Lijkt me onzin, militairen mogen lid zijn van de MC De Veterans, waarom een andere ambtenaar dan niet.
Iedere ambtenaar mag lid zijn van elke club / vereniging in Nederland.

Echter mag een ambtenaar geen criminele activiteiten bedrijven en zal dus geen lid mogen zijn van Martijn (voormalige vereniging voor pedofielen) en Bandidos (voormalige motorclub).

Moment dat duidelijk is dat een vereniging / club criminele activiteiten ontplooit dient een ambtenaar zijn lidmaatschap op te zeggen en het te melden bij de daarvoor bestemde instantie.

Is een ambtenaar (niet zijnde een opsporingsambtenaar met opdracht) lid van een criminele organisatie kan ontslag op staande voet volgen als het aannemelijk kan worden gemaakt dat de ambtenaar van de criminele activiteiten op de hoogte was.

Daarnaast moet elk ambtenaar er voor zorg dragen dat hij nimmer chantabel kan worden.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
LeonardN
5 jaar geleden
"Is een ambtenaar (niet zijnde een opsporingsambtenaar met opdracht) lid van een criminele organisatie kan ontslag op staande voet volgen als het aannemelijk kan worden gemaakt dat de ambtenaar van de criminele activiteiten op de hoogte was." Hoe en waar is dat geregeld?