Waarom veranderen wij van smaak?

Bijvoorbeeld : huisinrichting, uiterlijk,mode.
Zijn we op een gegeven moment collectief op iets uitgekeken of laten we ons massaal hersenspoelen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

We laten ons sterk beinvloeden door de reclame. Door elkaar. We conformeren ons graag. De meesten willen niet zo opvallen maar enkel erbij horen.

Daarbij raak je soms op dingen uitgekeken. Verandering van spijs doet eten, zeggen ze wel eens. Elke dag hetzelfde is saai, hoe leuk of lekker ook.

Als mens veranderen we voortdurend. We groeien, we doen ervaringen op en net als een spreekwoordelijke jas die we uittrekken, willen we op zijn tijd ook een fysieke nieuwe jas uit kunnen trekken en een andere die op dat moment onze gemoedstoestand vertegenwoordigt aantrekken.

We drukken ons uit, uiten ons middels kleding, middels onze huisinrichting, onze tuin, in wat we schrijven, vinden en doen. We zijn creatieve wezens, die telkens nieuwe ervaringen op doen. We scheppen en herscheppen ons innerlijk en daarmee ook ons uiterlijk en onze omgeving telkens weer.

Het is een manier van onszelf uitdrukken. Hoe je het ook doet, je wilt jezelf daarmee laten zien, definieren, gestalte geven. Dit ben ik.. en ik hoor er graag bij.. of juist niet.. of ik hecht aan dezelfde dingen en ben conservatief, of ik vind het leuk om iets unieks te hebben en zodra iedereen het heeft, zoek ik weer iets anders om me te onderscheiden etc.etc.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Niet iedereen, toch?
Maar mensen kijken graag bij elkaar af, en willen dat hebben, wat succesvolle mensen hebben.
En een paar mensen zijn daarin trendsetter, en die lopen altijd zo'n 5 jaar op ons voor.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Mensen blijven kuddedieren en onder druk van de commercie laten sommige mensen zich structureel aanpraten wat ze nu weer mooi moeten vinden hetgeen dan weer gevolgd wordt door anderen.

Alles onder het motto "ik consumeer dus ik besta!"
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
wordt ons allemaal aangeluld door de media en fabrikanten. Modegrillen zijn een belangrijke inkomstenbron. We konden al eeuwen zonder mobieltje, nu moeten we er 1 voor het werk en 1 voor prive. Als je in de mode van nu 30 jaar geleden zou lopen werd je uitgelachen en andersom.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat ik op een gegeven moment uitgekeken ben op mijn eigen smaak en aan vernieuwing toe ben.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik voel me uitstekend zonder continu achter te lopen op terndsetters. Ik zit heerlijk tussen grenen meubels en eiken stoelen en mijn piloten-zonnebril is elke tien jaar weer even in de mode zodat ik dan weer een nieuwe kan kopen. Ook mijn snor is uit de mode vernam ik op GV, ja dan maar een dorpsgek maar dan wel zonder de dure gekte van (bijna) iedereen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
gelukkig maar dat we evolueren. in mijn jeugd was ik gek op impressioneisten en nu zit ik volle expressionistische periode. Ook voor architektuur en film en toneel en litterarauur en voor gastronomische resto's. Hoe meer je openstaat en bijleer hoe meer je verandert in de goede zin. Omgekkerd geldt dit waarschijnlijk ook .
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook bij huisinrichting en ons uiterlijk willen we bij een bepaalde groep horen. We willen etaleren wat smaak is en zijn bereid daarvoor te betalen.
Door trendwatcher is uitgezocht wat ons eventueel aan gaat spreken. Op subtiele wijze laten zij ons via de media afbeeldingen zien, die uitstralen wat voor een bepaalde groep mensen stijlvol is. Wij pikken dat onbewust op gaan hier naar handelen.