Waarom schudden we de handen met de rechterhand?

En dan wil ik ook graag willen weten,of een linkshandige ook moet nadenken met handen schudden.Als ik als rechtshandige iemand met mijn linkerhand een hand wil geven,(ik heb mijn rechterpols in het gips)moet ik hier bij nadenken.Moet een linkshandige ook nadenken met handen schudden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.4K

Het beste antwoord

Vroeger droeg men het zwaard in de rechterhand, door elkaar de rechterhand te geven laat je zien vriendschappelijke bedoelingen te hebben. (ongewapend)
Het handen schudden met de rechterhand is een aangeleerde gewoonte, dus voor een linkshandige ook vanzelfsprekend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Omdat je met links je kont hoort af te vegen. En het niet beschaafd is om die hand naar de persoon toe te reiken. (ook als hij gewassen is). En een linkshandige hoeft er niet bij natedenken omdat hij het gewend is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk omdat bij het merendeel van de mensen de rechterhand de actieve hand is, waarmee je ook reikt naar een ander.
Mijn broer is linkshandig. Ik herinner me dat er toch iets meer aandacht aan moest worden besteed om hem te leren de rechterhand uit te steken. Maar dat wordt snel geautomatiseerd. Dat zal bij jou ook snel gaan.
Sterkte met de pols.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In bepaalde landen waar de sanitaire voorzieningen nihil zijn, wordt met de linkerhand de kont schoon geschept/veegt.

Dat is hier ooit ook zo geweest. Macht der gewoonte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In eerste instantie om elkaar te laten zien dat je geen wapens in de hand had, waarbij rechts gebruikt wordt omdat met links onreine dingen werden gedaan (oa je bibs afvegen dus), zie link
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rechtshandig is bijna iedereen, dus als je iemand wilt verwonden doordat je een mes wilt gebruiken, dan zou je dat met je rechterhand doen. Om te laten zien en voelen dat je geen wapen in je hand hebt, schud je die dan met een ander.

Linkshandigen zijn dat levenslang en wennen aan de gebruiken van rechtshandigen door de tijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste mensen zijn rechtshandig. Het was zelfs zo dat je, wanneer je als kind linkshandig was, gedwongen werd rechts te schrijven. Tegenwoordig wordt die bemoeïenis niet meer geaccepteerd. Er zijn nu gelukkig voor linkshandigen zelfs gereedschappen te koop, zoals een schaar, blikopener etc. Kinderen worden nu meestal ook niet meer gedwongen andersom te 'denken'.
Het handenschudden is in ons land een uniforme omgangsvorm. het staat in de meeste culturen voor het tonen van beleefdheid, gastvrijheid, hartelijkheid, respect of acceptatie. Om misverstanden uit de weg te gaan, wordt je als kind al opgevoed om altijd met de rechterhand de hand te schudden. Ook als linkshandig kind! Het is dus al een vast opvoedingsonderdeel en wat je vroeg als kind wordt bijgebracht, vergeet je niet en wordt een automatisme. Vandaar ook het nadenken als het even niet anders kan. Bij een linkshandige is het door de opvoeding net zo`n automatisme geworden! Iedereen is nl. zo opgevoed omdat het een vaste norm is in onze cultuur.
amc
13 jaar geleden
Ik heb vorige jaar is gehoort dan bij de moslims volgens mij alle goede dingen je met de rechter hand doet(zo als eten enzo). En dat je de niet goede dingen met de linker hand doet ( zoals je kontafvegen). Als je iemand een hand geeft betenkend het dat je iemand iets goeds wenst of voor iets anders. Daarom schud je je hand dus met je rechter hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat we meestal waarschijnlijk rechts zijn...