Hoe herstel ik alle verschillende tijden in huis?

Ik zie overal een andere tijd; op mijn tv, telefoon en laptop. Hoe kan niet en kan ik dit aanpassen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.4K

Antwoorden (1)

Vorige week las ik een nieuwsbericht met de oorzaak: het komt door een conflict tussen Servië en Kosovo.

Wisselstroom komt met een tempo van vijftig wisselingen per seconde, ofwel 50 Hertz, uit het stopcontact. Maar sinds half januari is die frequentie met vierduizendste Hertz omlaaggegaan. Dat heeft de Europese koepel van netbeheerders Entso-E bekendgemaakt. Volgens Entso-E omdat Kosovo en Servië niet de afgesproken hoeveelheid stroom aan het net leveren.

'Het is maar een kleine afwijking, bijna niet te meten', aldus woordvoerder Jeroen Brouwers van netbeheerder Tennet. 'Op de stroomvoorziening heeft het geen effect. Maar wel op klokjes, die voor de tijdmeting gebruikmaken van deze hartslag van het Europese hoogspanningsnet.' Digitale horloges en klokken op telefoons of computers die hun tempo van internet of van een kwartskristal halen hebben geen vertraging opgelopen.

De organisatie raadt aan de klokken handmatig gelijk te zetten. Het slimst is dat om te doen op 25 maart, want dan moet je door de overgang op zomertijd tóch al alle uurwerken een uur naar voren draaien. Dan kunnen meteen die 6 minuten extra erbij.
Amadea
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
Digitale horloges en klokken op telefoons of computers, die hun tempo van internet of van een kwartskristal halen, hebben geen vertraging opgelopen. Dus het geld niet voor alle klokken.