Is er in Noorwegen kritiek op het verkopen van groen stroomcertificaten aan Nederland?

Noorwegen produceert veel groen stroom maar verkoopt de certificaten aan NL. Dat betekent dat Noren die stroom uit eigen land kopen die niet meer als groen mogen beschouwen. Is dat al een issue daar? Zie ook Lubach:

www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM

6 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

Nee, Noren weten niet beter of alle stroom die zij opwekken is groen en leveranciers schermen daar dus helemaal niet met "groene" stroom. Noren verbruiken dus op papier grijs maar in realiteit groen, en wij andersom.
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
https://wisenederland.nl/groene-stroom/zo-werkt-de-handel-groene-stroom
TurfGraver
6 jaar geleden
Heen en weer.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/NorNed-kabel
teusvh
6 jaar geleden
Klopt. Die waterkrachtcentrales stonden er al langg toen in Nederland die gekkigheid met certificaten begon. We betalen dus voor Jan Joker, en krijgen gewoon stroom van kolen (met een beetje biomassa) of gas. Of uit een kerncentale.