zou iemand weten waar mijn achternaam vandaan komt?

mijn achternaam is Branger maar ik weet niet waar het vandaan komt. mijn vader denkt dat het misschien frans is.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (1)

verklaring:
De familienaam Branger is aan het eind van de 18de eeuw in Nederland door een Zwitserse immigrant ingevoerd. Hij was afkomstig uit Davos, waar de naam Branger geconcentreerd is. Nakomelingen zijn in Woerden terechtgekomen waar overigens aan het eind van de 18de eeuw ook al een naamgenoot aanwezig was waaruit een Indische familie Brangert uit voortgekomen is.
De naam wordt wel verklaard als bijnaam uit het Middelhoogduitse werkwoord brangen of prangen = pronken: Branger als bijnaam voor een pronker, een ijdeltuit of praalhans. Een variant met een stemhebbende anlaut van de familienaam Pranger.
Of zou Branger een patroniem kunnen zijn bij een persoonsnaam Branger die na metathesis (medeklinkeromzetting) gevormd is uit Bernger, welke persoonsnaam in 11e en 12e eeuwse oorkonden in het oorkondenboek van Zürich voorkomt? Bernger is een samenstelling van de Oudhoogduitse naamselementen bero = beer en ger = speer.
Vergelijk evenwel de naam Brangers die uit Brander(s) zou zijn voortgekomen.
6 jaar geleden
SentWierda
6 jaar geleden
Nog twee mogelijkheden n.a.v. de suggesties van Erna55.
Prangen is een oude zeevaartterm en betekent oplaveren. Zijn er zeevaarders in de familie?
En Bernger zou kunnen betekenen dat er een link is met de Zwitserse stad Bern. Bern is de berenstad, zoals ook Berlijn dat is.
SentWierda
6 jaar geleden
Nog een toevoeging.
In het Duits is prangen: pronken.
Maar pronken kan ook een negatieve betekenis hebben. Dan betekent het: opscheppen. En Pranger is ook: schandpaal.