Wat doe je als een gesprek onderbroken wordt door een 'indringer'?

Soms zie ik dat twee mensen in gesprek zijn en bijvoorbeeld door een toevallig lopende collega een andere collega aanspreekt. De collega die aangesproken wordt reageert hierop door de vraag van de 'indringer' te beantwoorden en soms wordt zelfs het gesprek in de wacht gezet om de 'indringer' eerst even te helpen. Het lijkt erop dat het een beleid is dat door veel mensen wordt toegepast op werk. Nu heb ik een dergelijke situatie ook meegemaakt en vind het vrij a-sociaal.

Toegevoegd na 58 minuten:
'indringer' = is in deze context een ander collega

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.6K

Het beste antwoord

In mijn ogen kan je drie verschillende 'strategieën' kiezen.

1. Afwachten tot het andere gesprek is afgerond en dan het eigen gesprek voortzetten.
2. Een opmerking erover maken ('Volgens mij was ik eerst in gesprek.', 'Je onderbreekt ons gesprek.', 'Is het een idee als je dat vraagt wanneer ik klaar ben?'). Dit hangt natuurlijk volledig af van het besprokene, de positie van jullie drieën, de duur van de vraag, etc. Dit vraagt om assertiviteit van je.
3. Zelf weglopen. Dit kan op twee manieren worden uitgelegd: a) je laat je verdringen. b) je houdt de eer aan jezelf en laat merken dat je betere dingen te doen hebt dan te wachten tot de indringer klaar is. Hiermee kan je ook een signaal afgeven richting je gesprekspartner. 3b is ook een assertieve strategie.

Maar het hangt volledig af van context, personen, situatie, onderwerp, duur, etc.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Top om de strategieën te weten

Andere antwoorden (1)

Je kunt afwachten tot het gesprek weer door kan gaan. Is wel een beetje afhankelijk van je gesprekspartner, zou dit de manager/directeur zijn, dan heb je gewoon te wachten. Daaruit blijkt dat het binnen dit bedrijf kennelijk normale omgangsvormen zijn.
Is het een collega van gelijk niveau, dan zou je wellicht kunnen vragen of collega zijn beurt kan afwachten ('nummertje trekken').

Het is dus niet eenduidig te zeggen wat je precies moet doen, het is afhankelijk van bepaalde factoren.
. zakelijke reden/spoedklus
. gemak/iemand informeert tussendoor
. na gegeven info ontwikkelt zich een tweede gesprek

Afhankelijk ook van jouw positie in het geheel. Ben je net begonnen, onderaan de ladder? Werk je ergens al jaren, ben je senior?
In een niet zakelijke omgeving is het een kwestie van ongemanierd zijn, zakelijk kan het voorrang hebben en wat je doet is dus of afwachten, of de 'indringer' aanspreken of je gesprekspartner hiernaar vragen of op wijzen.