Waarom kun je geen volledig Beta profiel kiezen maar wel een Alpha profiel?

Bij het kiezen van je profiel op de middelbare school op HAVO en VWO is het mogelijk om een pakket samen te stellen met alleen maar alpha profiel vakken + wiskunde.

Maar het is niet mogelijk om een volledig beta profiel te kiezen. Ook als je ingenieur wil worden, ben je alsnog verplicht om literatuurgeschiedenis van 2 tot 4 talen te volgen en alle andere onderwerpen waar je als ingenieur nooit iets aan zal hebben.

Dat er van je verwacht wordt goed nederlands en engels te spreken is een ding, maar dat leer na het 4e jaar niet meer. En je wordt gedwongen om (veel) boeken te lezen.

Daarbij komt ook kijken dat na het 4e jaar er geen grammatica of woordjes leren meer voorkomt. De basis van de desbetreffende taal is dan al geleerd.

Met nederlands leer je zeker niet beter nederlands lezen of schrijven in het 4e, 5e en 6e jaar. Dus waarom is dit dan nog verplicht? Ik heb na het derde jaar niks zinnigs meer geleerd met dit vak wat ik ooit nog zou kunnen gebruiken.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Literatuur is een vorm van algemene vorming, en ook dat hoort bij school. Daarnaast, als ik zie wat voor tenenkrommend taalgebruik leerlingen in de bovenbouw, maar ook mbo'ers/hbo'ers /wo'ers soms hanteren, zou ik eerder voor meer dan voor minder taalles pleiten. Dat je na het vierde jaar geen Nederlands of Engels meer bij zou (kunnen) leren, is dan ook klinkklare onzin.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nou wat ik bedoel, in het 4e jaar en later leren mensen niet meer wanneer je 't', 'd' of 'dt' schrijft of wat het lijdend voorwerp in een zin is, of wanneer je een komma gebruikt. Deze 'basis' moet al aanwezig zijn. Dat mensen dit niet goed kunnen, komt omdat dit niet goed is uitgelegd op de basisschool of in de lagere klassen van het middelbare onderwijs. Ik snap je helemaal hoor, ik schaamde mij op het HBO ook kapot wanneer m'n klasgenoten weer een stukje inleverde waarin 30x 'het word' stond. Maar dit komt dus niet doordat ze niet opletten bij het leren debateren, literatuurgeschiedenis, dure woordjes leren die (bijna) niemand meer gebruikt of omdat ze niet genoeg boeken hebben gelezen. Ik stond op het Gymnasium een 5 voor Nederlands, maar dat is dus niet omdat ik spelling en grammatica niet snap. En ik lees nooit boeken, die vermijd ik als de pest.

Antwoorden (1)

Ook als je volledig beta kant op zou gaan, dan nog heb je talen nodig. En het lijkt er op dat geen woordjes meer leert in de hoogste jaren, maar juiste door het lezen, lezen en nog eens lezen leer je heel veel extra woorden. En moet als engineer in het Engels dromen, want de leerboeken zijn in het Engels. Ik had ook een leerboek in het Duits.

Volledig beta profiel krijg je pas na het eindexamen, daarvoor kun je nog steeds switchen naar een opleiding die niet honderd procent beta is.
Wees blij dat je na je eindexamen een vrijstelling hebt op Engels en andere talen. Als je een voldoende of meer hebt op Engels. Nadeel is als je volledig beta opleiding gaat volgen, dat de wiskunde heel zwaar gaat worden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik dacht dat wiskunde een Beta vak was. Je kan immers geen een beta vak doen zonder wiskunde. Ik had dus ooit de domme domme fout begaan om na het 1e jaar Gymnasium te gaan doen. En ik was toen later ook verplicht om nog een 'vulvak' te kiezen. Dat was bij mij geschiedenis geworden door gebrek aan minder slechte alternatieven. Maar uiteindelijk heb ik dus nooit het 5e jaar van het Gymnasium af kunnen maken en niet omdat ik onvoldoende stond voor alle beta vakken en wiskunde en ook niet omdat ik slecht was in het spreken en schrijven van zowel Engels als Nederlands. Daar was ik allemaal goed in. Maar toch stond ik onvoldoende voor Nederlandsch. Uiteindelijk kostte ons onderwijssysteem mij drie jaren van mijn leven, want ik was immers verplicht om me nog een jaartje helemaal dood te vervelen op het Havo. En nu ben ik in ingenieur.