Klopt het dat ouderen vaker slissen dan jongeren?

(Ik weet niet of 'slissen' het juiste woord is - ik bedoel het uitspreken van de 's' als 'sj'.)

Op mijn werk lopen veel oudere mannen rond. Eind 50, begin 60. Het valt me op dat onder hen veel meer slissen (in bovengenoemde betekenis) voorkomt dan onder andere collega's, of onder andere mensen die ik buiten het werk ken.

Met dat 'slissen' bedoel ik dat ze bijvoorbeeld het woord 'slissen' uitspreken als 'sjlisjen' (dus niet als 'fliffen').

Dat slissen is niet het gevolg van een accent. Bij Stephan Pos, uit de TV-serie 'Helemaal het Einde', hoor je ongeveer hetzelfde, maar bij hem heb ik de indruk dat het bij zijn (Amsjterdamsje?) accent hoort. Maar deze collega's spreken verder puur ABN.

Ik heb wel eens gedacht dat het komt doordat vroeger de gebitten niet zo keurig in het gelid werden geduwd door een orthodontist als nu, en dat ze daarom slissen. Maar zeker weten doe ik dat niet.

Dus feitelijk twee vragen:
--  Klopt het dat ouderen (ca. 60) vaker slissen dan jongeren?
--  Zo ja, wat is daarvan de oorzaak?

Cryofiel
6 jaar geleden
3.2K
ronron1212
6 jaar geleden
Nooit opgevallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, dat klopt wel, maar is niet aan alleen mannen in die leeftijdsgroep voorbehouden. Ik denk dat het vaak door slecht passende kunstgebitten komt.
Amadea
6 jaar geleden
Inderdaad is de oorzaak bij oudere mensen meestal het kunstgebit. Je kaak slinkt namelijk langzamerhand, maar de kunsttanden veranderen niet mee.
Maar ik ken ook een jonger persoon die een piercing in haar tong heeft gehad, en daardoor voorgoed is gaan slissen.
ronron1212
6 jaar geleden
@Amadea een kustgebit wordt nadat het tandvlees is geslonken aangepast waardoor het weer goed zit.
Ook kan het worden vastgezet met een soort plak dat de gebruiker elke dag kan aanbrengen waardoor het gebit ook vastzit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijkt er op dat de vraagsteller zowel de vraag als het antwoord gegeven heeft. Mij is het nog nooit opgevallen.

Antwoorden (1)

Ja, ouderen slissen vaker dan jongeren.
Reden is dat ouderen vaker een kunstgebit dragen. De kaak verandert, slinkt bij ouderen, waardoor er meer ruimte komt tussen kaak en gebit. Voilá men slist.

Gebitten worden aangepast of zelfs vernieuwd, maar het komt zeker voor dat ondanks het te veel aan ruimte een oud kunstgebit de voorkeur geniet boven het nieuwe. Zo blijft men slissen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 dan kan je niet eten met een los kunstgebit.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ja, hoor ronron, maar niet zoals een niet-oudere zou willen. Het gaat, maar het gaat minder snel.
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 ik heb een kunstgebit eet net zo snel als vroeger en het zit vast ik slis niet.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien is het dan toch ook een kwestie van centjes, ronron, kwaliteit. Het ene kunstgebit is natuurlijk het andere niet.
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 het kunstgebit zit in het basispakket.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ronron, is het daarom van perfecte kwaliteit?
ronron1212
6 jaar geleden
@jodokus52 het heeft dus niets met geld te maken of te duur. De kwaliteit is prima ken ook heel veel mensen met een kunstgebit allemaal het zelfde geen klachten en geen geslis.