Wat te doen tegen aanrakingen (NIET SEKSUEEL) van collega?

Ik heb op het werk een collega die heel handtastelijk is. Nogmaals niet in de zin van ongewenste seksuele intimiteiten.

Maar gewoon hand op de rug of schouder aanstoten en dergelijke. Maar op de een of andere manier kan ik dat van hem niet hebben. Ik weet niet waarom niet...
Ik gruwel ervan als hij mij aanraakt.

En ik heb dat vaker bij bepaalde personen. Het is dan nog niet eens dat ik die persoon niet mag. Want sommige zijn echt wel aardig. Maar ik wil gewoon niet dat ze mij aanraken.

Terwijl een ander of meerdere collega's dat wel mogen. Ik heb al een keer gevraagd of hij mij niet wilde aanraken (ik had expres gewacht totdat er niemand bij was om hem niet voor schut te zetten) en toen werd hij alsnog boos. "Ja maar Klaas mag het wel!" Van Klaas kan ik het hebben en van hem niet.
Echt geen idee waarom niet.

Maar hij blijft het doen.
Ligt het aan mij? Is dat raar dat ik dat niet wil, terwijl anderen het wel mogen?
Miet ik het maar laten of toch niet?

Toegevoegd na 1 minuut:
@moderators Ik heb als categorie "samenleving" gekozen. Wist niet welke categorie juist was.

6 jaar geleden
6.8K
Erna55
6 jaar geleden
Het is jou recht om je wel of niet te laten aanraken doe iemand. Van de een kun je het hebben, van de ander niet. Je hoeft hier geen verklaring voor te geven. Vertel nogmaals dat je zijn aanraking niet plezierig vindt.
Dat je het van Klaas wel kunt hebben, doet er niet toe.
Er is geen " recht" om jou te mogen aanraken.
Het is jouw recht om te voelen of het al dan niet onplezierig is.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
Sommige mensen zijn erg "tactiel". Dat doen ze vaak niet bewust. Sterker nog het is vaak sociaal vriendelijk bedoeld. Maar dat wil niet zeggen dat jij het prettig hoeft te vinden, laat staan dat het moet accepteren. Er vanuit gaande dat er geen kwade bedoelingen achter steken én dat hij zich er niet van bewust is lig daar het begin: maak hem bewust van:
a) dát hij dit doet
b) dat jij het niet wil. De enige manier is hem er op aan spreken. Dat hoef niet op een kwade toon. Spreek b.v. een bepaald gebaar af dat je kan gebruiken wanneer er anderen bij zijn. Dan hoef je hem niet openlijk voor schut te zetten. Dat hij wijst naar andere mensen die wél de vrijheid hebben jou aan te raken is vanuit zijn standpunt begrijpelijk, maar dat neemt niet weg dat het jouw keuze is wie je aan mag raken en wie niet. Begrijpelijk, maar evengoed jammer en pech voor hem !
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Aliis si licet, tibi non licet - Als anderen iets is toegestaan, betekent dat nog niet dat dat jou is toegestaan -
Deze uitdrukking is een passage uit de roman Aus dem Leben eines Taugenichts (1826) van de Duitse schrijver Joseph Freiherr von Eichendorff, Neem deze hardleerse deugniet nog eenmaal apart en waarschuw hem dat je bij de eerstvolgende keer een rel schopt waar de honden geen brood van lusten.
Waarschuw ook je collega's dat dit je plan is als deze persoon zich in jouw kreukelzone begeeft.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
6 jaar geleden
@JoanDArc
Een andere tactiek die zeker óók zal werken. Het is maar net hoe de onderlinge verhoudingen zijn welke het beste is. Die van jou is in elk geval DUIDELIJK :-)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het lijt erop dat je collega op het eerste gezicht nogal vriendschappelijk/collegiaal lijkt (nl. via de schouderklopjes), maar dit niet daadwerkelijk is (getuige zijn kennelijke boosheid n.a.v. jouw (toch zeer redelijke) verzoek). Anders zou hij je verzoek echt wel accepteren, ook al deed hij het met de beste bedoelingen.
Je kunt hem ook met die tegenstrijdigheid confronteren. En ja, een volgende stap kan zijn een meer publieke berisping. Maar vaak zijn de verhoudingen dan al verder verstoord.
Je kunt ook aangeven (face to face) dat je het met je leidinggevende gaat bespreken. Wel vreemd overigens dat hij het nog steeds doet. Dan kan je m.i. niet meer spreken van vriendschappelijk/collegiaal.

Antwoorden (5)

Nee, je hoeft dit niet te laten gebeuren. Nogmaals aanspreken en zeggen dat je door hem niet aangeraakt wil worden, omdat je dat intimiderend vindt, op de manier zoals hij dat doet. Blijft hij echter volharden, dan mag je er gerust je leidinggevende over aanspreken.
6 jaar geleden
Sommige mensen praten met handen en voeten en zijn dan ook erg makkelijk met aanraken. Het gaat dan voor hen soms automatisch zonder enige bijbedoeling. Ze zijn onbewust te vriendschappelijk.
Jouw reactie herken ik heel goed. Ik wil ook niet, dat ze, hoe onschuldig ook, "aan mij komen".
Toch moet je voor jezelf opkomen, want iedere keer schiet je in de stress als het weer gebeurt. Spreek hem er nogmaals op aan. Mocht dat niet helpen:
De Arbowet geeft aan, dat werkgevers een "vertrouwenspersoon" moeten aanstellen. Deze mensen krijgen trainingen om mensen te helpen en ook anderen aan te spreken op hun gedrag. Mocht er ondanks dat niet zo iemand zijn zou ik met de arbo-arts praten (elke werkgever is aangesloten bij een Arbo-dienst). Ik zou er zelf niet direct de meerdere op aanspreken, vooral omdat je dan ongewild misschien een "pestsfeer" creëert en dan ben je nog verder van huis.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Jouw reactie herken ik heel goed.
Wat betreft het ongewenst gedrag, als die ander dat niet wilt moet diegene het tegen die persoon in kwestie zeggen dat die moet stoppen. Want als die hier niks over hoort zal die gewoon doorgaan want die weet immers niet dat diegeen dat wel of niet goed vind?
Ikzelf heb dat ook gehad. Spreek dus ook uit ervaring.
Waarom ik dat van de een wel kan accepteren en van de ander niet, dat weet ik niet. Dat is van mijn kant uit meer een gevoelskwestie.
Je moet wel voor jezelf opkomen, want iedere keer schiet je in de stress als het weer gebeurt. Bewust of onbewust. Mocht het aanspreken voor jou gevoel niet helpen:
De Arbowet geeft aan, dat werkgevers een "vertrouwenspersoon" moeten hebben hiervoor. Deze mensen krijgen trainingen om mensen te helpen anderen op hun gedrag aan te spreken in situaties waar dat nodig lijkt te zijn. Als die er niet is kan je eventueel naar een Arboarts gaan (elke werkgever is aangesloten bij een Arbo-dienst). Ikzelf heb dat gedaan toen ik bij een sociale werkvoorziening werkte ergens. Daar ben ik naar de Arboarts gegaan en overlegt wat te doen en het probleem neergelecht.
Mijn probleem is toen opgelost gelukkig en het is nooit meer voorgevallen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Meerdere keren gewaarschuwd, tijd voor stap 2.
Bereid je goed voor op de de volgende keer : Een tik of een knietje.
( Een tik is een waarschuwing, een knietje is duidelijker en kan heel pijnlijk zijn. )
Dat is het meest effectieve antwoord als een man kennelijk niet luistert.

Beste HeerV, natuurlijk zijn er regels en wetten, geschreven en ongeschreven. Respecteer mijn ruimte, respecteer mij!
Ieder mens heeft een bepaalde ruimte 'eigen' ruimte om zich heen, er zijn mensen die dat niet voelen of weten en er zijn mensen die het nog verder pushen met aanraken. En dat hoeft in eerste instantie helemaal niet anders dan vriendelijk bedoeld te worden.

Er zijn prima cursussen die je zelfbescherming leren , die je leren hoe te handelen op zo'n moment. Een daarvan is 'n knietje geven. Aiaiai , werkt prima, maar ook een sport als bv judo kan je handvatten geven om deze collega letterlijk op afstand te houden.

Je hebt al een paar keer aangegeven dat je niet aangeraakt wilt worden. Prima, dat hoeft dus niet meer, aan voldaan.

-----Volgende stap is een tik uitdelen of een knietje geven-----

Simpel, zeer effectief en bijzonder pijnlijk, dus zou je het als laatste redmiddel kunnen zien: Ter Verdediging.
Zou je kunnen boksen, zou je ook een tik kunnen uitdelen. Ter Verdediging.

HeerV, laat je niet kisten en succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+Plus, daar kan degene die HeerV ongewenst aanraakt het mee doen. Het volgen van een zelfverdedigingscursus geeft schijnveiligheid. Zelfverdediging moet je jaren blijven oefenen wil het in sommige gevallen effectief zijn.
De echte overvaller kent alle trucs en ligt mijlenver voor op degene die hij overvalt.
Het slachtoffer van een seksuele overval krijgt meestal niet eens de tijd om zelfs maar één keer met de ogen te knipperen.
gebruik hiervoor de feedbackmethode,

geef aan wat jij voelt,
geef aan wat dat met jullie relatie doet,
geef aan wat jij wilt
vraag hoe hij dit kan veranderen

je valt hem niet aan hiermee, maar houd het bij jezelf.
je maakt hem deelgenoot van wat jij ervaart en zoekt uiteindelijk samen naar een oplossing.