hoe komen de waddeneilanden aan hun drinkwater? wordt het op een of meer eilanden (ook) opgepompt?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7K

Het beste antwoord

Drinkwater op de Waddeneilanden.
Texel, Terschelling en Ameland hebben een waterleiding door de Waddenzee naar het vasteland.
Vlieland en Schiermonnikoog beschikken als enige eilanden niet over een waterleiding die naar het vasteland loopt. Zowel Vlieland als Schiermonnikoog willen op een andere manier grondwater gaan winnen. Al eerder is op beide eilanden begonnen met het vervangen van naaldbossen door loofbos- sen. Loofbossen onttrekken minder water aan de bodem. Door deze maatregelen kan in de toekomst een verdere verdroging van de waddeneilanden tegengegaan worden en blijft er toch voldoende drinkwater. Op Vlieland wil men aan de randen van het eiland het grond- water dat naar zee stroomt, gaan benutten voor de drinkwatervoorziening. Over 300 meter is pvc-folie geplaatst om het water tegen te houden. Het experiment bespaart jaarlijks zo'n 20.000 tot 30.000 kubieke meter water.

Toegevoegd na 1 uur:
De "bron" van het eilanden-drinkwater is:

http://de-wadden.clubs.nl/nieuws/detail/107813_drinkwater-op-de-waddeneilanden