Wie is verantwoordelijk voor overstromingen in huis?

Toelichting: Sinds het zo hard regent in de zomer (global warming?) overstromen regelmatig straten en huizen. Nu woon ik in een huurhuis en de badkamer is al eens blank komen te staan met rioolwater. Dat komt dat omhoog uit de doucheput omdat er zoveel water valt dat het afvoeren ervan niet meer werkt. Ook borrelt en spettert het toilet bij die buien.
Wie zou er voor moeten zorgen dat dat niet meer gebeurt? Zolang die buien blijven zal het alleen maar vaker voor gaan komen. Het stinkt vreselijk als het rioolwater omhoog komt, de stukjes wc papier (en dus de rest ook) drijven door de badkamer dan.
Wie moet er zorgen voor de buizen dat ze WEL het water aankunnen en dus mijn badkamer niet meer gaat overstromen? Het gaat mij niet om een schade vergoeding oid maar ik wil gewoon geen overstroming meer in de badkamer.
Of is het gewoon van: jammer u heeft pech mevrouw..

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
7.5K
Ritsuka
6 jaar geleden
de gemeente hoort de riolering netjes te houden. Mogelijk zit er veel rotzooi in de buizen waardoor ze minder door kunnen laten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Het is een lastig probleem. Lastig dat er overlast is. En lastig om dat niet duidelijk wie verantwoordelijk is. Los van wie verantwoordelijk is dient het wel gemeld te worden. Dus ik zou een brief naar de eigenaar en naar de gemeente doen. En als de buren ook last hebben, dan kun je ook nog een gezamenlijke brief of melding doen.

Antwoorden (3)

Jij huurt dus het niet zo interessant wie er uiteindelijk verantwoordelijk voor is. Het is enkel interessant wie je erop aan moet spreken en verder de zaken voor je hoort te regelen en dat is in dit geval de verhuurder. Die moet je dus bellen en de zaak voorleggen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Dat ligt er aan wat de oorzaak is van het waterprobleem. Als de oorzaak een verstopping is in het riool dat bij de woning hoort, is de huurder daarvoor zelf verantwoordelijk. Niet de verhuurder. "Rekening huurder:
Schoonhouden en ontstoppen van het binnenriool tot het aansluitpunt vanuit het woongedeelte van het gehuurde op het gemeenteriool dan wel het hoofdriool voor zover de riolering door huurder bereikbaar." https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning Is het een probleem met het gemeenteriool, dan moet je bij de gemeente zijn. Daar mag je als huurder gewoon zelf klagen, dat hoeft niet via de verhuurder. Verhuurder inlichten en samen klagen is nog beter. Zowel verhuurder als huurder zijn gebaat bij een goed werkend rioolsysteem.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
+reactie
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen v erstopping.
Dat ligt aan de oorzaak van de overstroming.

- is er in korte tijd te veel water en kan het straatriool dat niet aan, dan kun je je wenden tot de gemeente. Die is verantwoordelijk voor het hoofdriool dat in de straten ligt. Steeds meer gemeentes gaan over op gescheiden riolering voor vuil water (het echte riool dat naar de zuiveringsinstallatie leidt) en een afvoersysteem voor regenwater dat naar een vijver, kanaal of natuurgebied leidt. Je kunt echter niet verwachten dat elke gemeente in alle straten onmiddellijk het hele rioolsysteem gaat vervangen. Zijn er echter meer mensen in jouw straat of wijk met hetzelfde probleem, laat dat dan weten aan de gemeente. Hoe meer klachten, hoe groter de kans dat er wat aan gedaan wordt.

- is er alleen bij jou een probleem omdat er te veel regenwater wordt afgevoerd via de rioolbuizen die van jouw huis naar het hoofdriool lopen (onder jouw huis of in jouw tuin), dan is dat zaak van de woningeigenaar/verhuurder. Oplossing zou dan kunnen zijn om de regenwaterafvoer los te koppelen van het vuilwaterriool en het regenwater via de straatkolken weg te laten lopen. Uiteindelijk komt het dan in hetzelfde riool, maar niet direct onder jouw badkamer. Daardoor is er minder kans op terugslag.

- kan al dat water niet vlot genoeg weg doordat er een verstopping zit in een rioolbuis die bij jouw woning hoort (dus niet hoofdriool van de gemeente), dan ben je daar vaak zelf verantwoordelijk voor. Tenminste, als de verstopping is ontstaan van binnenuit, dus door dingen door het riool te spoelen die daar niet voor bedoeld zijn. Is de verstopping een duidelijk gevolg 'van buitenaf' dan kun je de veroorzaker aansprakelijk stellen, bijvoorbeeld een bedrijf dat kabels heeft gelegd in de straat en daarbij jouw rioolbuis heeft beschadigd. Zijn de buizen gewoon door ouderdom vergaan, dan is het de verantwoordelijkheid van de verhuurder.

Dus: probeer na te gaan waar het probleem ontstaat en of buurtbewoners er ook last van hebben. Neem contact op met je verhuurder en eventueel met de gemeente.

Een rioleringsbedrijf kan tegenwoordig met een klein cameraatje door je buizenstelsel gaan om te kijken of er een verstopping is, waar het regenwater in je afvoer terecht komt en of dat eenvoudig aangepast zou kunnen worden. Dat is niet gratis, maar geeft wel duidelijkheid zonder graafwerk.
6 jaar geleden
Het is heel simpel.
De verhuurder is verantwoordelijk voor jou huurhuis die zal dus dat probleem moeten oplossen, en als je schade hebt geleden kun je dat ook op hun verhalen.
Zij kunnen op hun beurt de schade weer verhalen op de gemeente die verantwoordelijk is voor het riool.
Tevens zou ik een brief schrijven naar het Ministerie v Volksgezondheid om de druk wat op te voeren zodat de Gemeente wat sneller in actie komt.
Overigens die overstromingen hebben niets te maken met klimaatverandering maar met de capiciteit van het riool, en doordat ze de afvoer van regenwater en riool niet gescheiden hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
6 jaar geleden
Nee. Schade aan je inboedel dien je als huurder zelf te verzekeren via je inboedelverzekering. Schade aan de woning moet de verhuurder verzekeren via de opstalverzekering. Verhuurders zijn niet verplicht om alle voorkomende problemen op te lossen. Huurders hebben daar ook zelf een taak in. Alleen als de aansluiting van het huisriool op het gemeenteriool gewijzigd of vervangen moet worden om het probleem op te lossen, is dat taak van de verhuurder. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huurwoning/vraag-en-antwoord/onderhoud-huurwoning
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
Waar u het over heeft met de link gaat over onderhoud.
De schade waar ik het over heb is dat de verhuurder nalatig is geweest om schade te voorkomen bij de huurder, bijv. door een terugslagklep te plaatsen om te voorkomen dat het riool het huis in loopt.
Dat valt dus onder de aansprakelijkheidsverzekering van de verhuurder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
https://www.leidingshop.nl/riool-ontstopping-terugslagklep-met-rvs-keerklep/
Inekez1
6 jaar geleden
WHuls. Dat is inderdaad het geval als het water vanuit het gemeenteriool het prive-riool in is gekomen. Maar er is ook nog de mogelijkheid dat er een verstopping zit in het prive-deel en dat de wateroverlast wordt veroorzaakt doordat het regenwater dat op het dak van de huurder valt zich via de regenwaterafvoer vermengd met het rioolwater van de huurder. Dat water kan dan niet op tijd naar het gemeenteriool. In dat geval is noch de verhuurder, noch de gemeente daarvoor verantwoordelijk.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inekez1
Vraagsteller geeft duidelijk het verband aan met wateroverlast en geeft niet aan dat het om verstopping gaat, met een terugslagklep kan het riool nooit terug lopen, ook niet als dat komt door regenwaterafvoer van huis huurder.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er is geen verstopping. Het is bij meerdere (beneden) woningen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dan lijkt het op dat de oorzaak buiten de individuele woningen gezocht dient te worden. Meestal heeft de gemeente een potje om dit soort schade te vergoeden en de oorzaak aan te pakken. Maar de gemeente is niet snel, dus enige druk op de ketel en regelmatig overleg met de gemeente is wel wenselijk. En inspreken op de gemeenteraadvergadering kan soms ook helpen.