david van reybrouck: is die voor en tegen het referendum?

hij wil wel loting van burgers naast of in plaats van verkiezingen, maar een referendum (of burgerinitiatief)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Het beste antwoord

Hij is zeer tegen het referendum.
Zijn mening: "Een primitief systeem: één stemronde, simpelweg gebaseerd op een meerderheid."

Toegevoegd na 3 minuten:
Ander citaat: "Men heeft heel lang gedacht dat referenda de democratie iets zouden kunnen bijbrengen. Ik ben daar ook lang van overtuigd geweest. D66 of Guy Verhofstadt in de jaren 90 waren daar pleitbezorgers van. Maar uiteindelijk blijft een referendum erg primitief. Wanneer het gaat over het fijne raderwerk van de samenleving, is het onverstandig om te werk te gaan met de botte bijl van het referendum."

Toegevoegd na 6 minuten:
Uit zijn boek:
De vraag is of referenda wel geschikt zijn om een besluit te vellen over ingewikkelde dossiers. (...) De afgelopen decennia is het referendum vaak naar voren geschoven als een effectief middel om de democratie te hervormen. In een tijd waarin de samenleving individualiseert en het middenveld minder zwaar weegt dan vroeger, leek het velen nuttig om over controversiële dossiers rechtstreeks de mening van de bevolking te vragen. Sinds de referenda over de Europese Grondwet in Nederland, Frankrijk en Ierland is de liefde voor het referendum wat bekoeld. Toch genieten ze nog steeds een grote populariteit, zoals blijkt uit de referenda over de onafhankelijkheid van Catalonië en Schotland en het Britse vertrek uit de Europese Unie. Referenda en deliberatieve democratie zijn in zoverre verwant dat ze rechtstreeks naar de mening van de gewone burger vragen. Voor de rest staan ze volkomen haaks op elkaar: bij een referendum vraag je aan iedereen om te stemmen over een onderwerp waar meestal slechts weinigen iets van afweten, bij een deliberatief project vraag je aan een representatieve steekproef mensen te beraadslagen over een onderwerp waarover ze alle mogelijke informatie krijgen. Bij een referendum spreekt nog heel vaak het onderbuikgevoel, bij een deliberatie spreekt een verlichte publieke opinie.” (p. 116) Elders spreekt hij van het referendum als een “beoordeling in enkele seconden”.
SimonV
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een completer en vollediger antwoord had ik mij niet kunnen wensen