Hoe is de vergrijzing bij klassieke concerten tegen te gaan?

Laatst was ik bij een concert van het residentie orkest op een gewone vrijdagavond. De gemiddelde leeftijd was ruim boven de 65. Dramatisch! Wie zit er dan over 10 jaar nog in de zaal?
Iemand een goede analyse van de problematiek en mogelijke oplossingen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Ik ken genoeg jongere mensen die dat soort dingen kunnen waarderen.
Ze zijn er dus, en in groten getale. Enige conclusie waar het hem dus blijkbaar aan schort: PR.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Vroeger toen ik jong was moest ik ook niets hebben van klassiek.
Dat is in de loop van de jaren toch wel wat gewijzigd.
Dus denk ik dat het met die "vergrijzing" wel mee zal vallen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is dus niet zo. het valt niet mee. Ga zelf eens een paar keer naar zo'n concert dan begrijp je precies wat ik bedoel.
Dan moet er eerst onderzoek gedaan worden. Daarin vraag je waarom ze niet gaan en wat er anders gedaan moet worden.
Vervolgens ga je proberen bijvoorbeeld speciale avonden te houden....waarin de wensen van de jongere mensen terugkomen.
Natuurlijk moet de oude manier voor de mensen die dat leuk vinden ook blijven.
Bemiddelen heet dat....

Bron: Cmv opleiding...waar we onder andere zulke dingen leren...toevallig vorig blok mee bezig geweest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook zonder onderzoek is het mogelijk om hypotheses te formuleren, bijvoorbeeld uit de eigen observatie.
Je onderzoek dient er dan voor om je hypothese te ontkrachten of te bewijzen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Eh ja inderdaad.
Betere orkesten, de meeste Nederlandse orkesten zijn echt zwaar beroerd. Zoals bijvoorbeeld het Rotterdams filharmonisch en het Gelders orkest. Ze beginnen gelijk en eindiggen gelijk maar daar houd het echt mee op. Alleen het Amsterdamsconcert gebouw orkest en het orkest van de achtiende eeuw zijn de enige positieve uitzonderingen die ik ken. Maar die zijn dan ook heel goed.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik denk dat de prijzen ook niet echt uitnodigend zijn voor jongeren. Voor 50 euro kun je ook een hele avond in de kroeg staan i.p.v. 2 uurtjes naar een concert gaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Door kinderen op jonge leeftijd ermee in aanraking te laten komen op de basisschool.

Ik zit vanuit mijn werk midden in zo´n ontwikkeling. Alle kinderen krijgen op professionele wijze muziek, drama, beeldende vorming, dans en ballet aangeboden. Tegelijkertijd wordt er gekeken naar welke kinderen talent hebben. Deze krijgen een apart traject aangeboden. En dit is gratis en dus niet alleen voor de elite.

Scoort dus op twee vlakken: talentherkenning en "kennismaken met".