Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Prem sluit zij radioprogramma altijd af met "namasté". Is dit een Surinaamse groet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Dit is van oorsprong een Tibetaanse groet voor zover ik weet. In Tibet zeggen ze het in ieder geval allemaal.
Een betekenis die ik eens gelezen heb is : The spirit in me honors the spirit in you"
Zoiets dus als "Mijn ziel respecteerd jouw ziel".
En niet "Mijn ego groet jouw ego" zoals bij alle andere groeten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Namasté Euqinom
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prem is van Hindoe komaf, geboren in Suriname
De Hindoes zijn daar de grootste bevolkingsgroep

Andere antwoorden (2)

Nee,komt uit het sankriet en betekent :Ïk buig voor jou".
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Namasté (Hindi: नमस्ते, Nepalees: nʌmʌsˈteː) is een groet en mudra en komt van oorsprong uit het Sanskriet van het woord "nam" (buigen) en betekent "ik buig voor jou".


Namasté is in India, maar ook in verschillende andere Aziatische landen, een gebruikelijk Hindoeïstisch gebaar om te groeten en respect te tonen. Hierbij worden de handen tegen elkaar geduwd, de handpalmen raken elkaar, de vingers wijzen naar boven en zijn iets richting het hoofd gebogen. Hierbij wordt vaak een lichte buiging gemaakt. Bij het gebaar wordt vaak 'namasté' gezegd, maar het kan ook zonder woorden worden uitgevoerd, waarbij de betekenis gelijk blijft.

Hindoes groeten met dit gebaar hun goden, maar groeten ook elkaar hiermee. Volgens Hindoes groeten ook de goden zelf elkaar met dit gebaar.

De namasté mudra, ook wel respectgebaar, heeft in yoga de symbolische betekenis van ik buig naar de godheid in jou. Het staat symbool voor nederigheid en respect.[1]
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bron? Aan de [1] te zien Wikipedia, maar vermeld dat dan ook...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bronvermelding bij wiki doe ik altijd

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding