Bestaat er in België ook zoiets als de 'reanimeer-mij-niet-penning'?

Of kun je hem als Belg met verblijfadres in België ook aanvragen in Nederland?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
4.8K
Reddie
6 jaar geleden
EHBO-ers gaan niet zoeken naar zo'n penning.
Dan zou er namelijk kostbare tijd verloren gaan.
Het effect van zo'n penning is dus vrijwel nihil.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Deze is ook vrij verkrijgbaar via Niet-reanimeren uit Anna Paulowna. Ze leveren ook niet-reanimeren penningen aan België.
Er worden daar ook niet-reanimeren armbanden aangeboden die extra aandacht trekken naar de wens om niet gereanimeerd te worden. Dit vergroot de kans op ontdekking van de penning. De penning wordt soms pas zichtbaar als de kleding geopend wordt om de AED aan te sluiten.

Antwoorden (2)

Sinds oktober 2002 bestaat er in België een nieuwe wet op de patiëntenrechten die klaar en duidelijk zegt welke uw rechten zijn en hoe u ze kan gebruiken. De wet op de patiëntenrechten geldt voor alle zorgverstrekkers. Zonder uw toestemming kan geen enkele behandeling worden gestart of verdergezet. De toestemming moet mondeling en ondubbelzinnig worden gegeven, maar kan ook schriftelijk worden gegeven.

Volgens de Wet Patiëntenrechten moet een hulpverlener bij een spoedgeval in het belang van de gezondheid van de patiënt onmiddellijk iedere noodzakelijke tussenkomst uitvoeren. Tenminste, enkel voor zover er onduidelijkheid is over de voorafgaande wilsuitdrukking van de patiënt of zijn vertegenwoordiger. In een spoedgeval gaat de hulpverlener uit van de veronderstelde toestemming van de (bijvoorbeeld bewusteloze) patiënt, voor in dit geval reanimatie. Dit als ‘nooduitzondering’ op de verplichting om een ondubbelzinnig mondelinge toestemming te bekomen van de patiënt.

Bij een spoedgeval behoudt de negatieve wilsverklaring haar bindende kracht, zodra de hulpverlener hiervan kennis krijgt. Er is geen speciale penning nodig, een zichtbare eigen verklaring voldoet. Een zichtbare ‘niet-reanimerentatoeage ‘ geldt ook als geïnformeerde negatieve wilsbeschikking, omdat de hulpverlener dan niet meer van een veronderstelde toestemming voor reanimeren uit mag gaan. Een niet-reanimerentatoeage’ laat als wilsverklaring aan duidelijkheid niets te wensen over.
Een neutrale penning was tot nu toe nooit beschikbaar. Je moest eerst lid worden van de NVVE, de Nederlandse vereniging voor vrijwillig levenseinde. Op 7 juni 2017 is de penning overgedragen aan Patiëntenfederatie Nederland en voor iedereen toegankelijk.
U kunt als inwoner van België de penning aanvragen. Iedereen kan de penning bestellen via Patiëntenfederatie Nederland, zonder lidmaatschap

Toegevoegd na 18 minuten:
Een dergelijke officiële penning wordt in België niet door een officiële instantie uitgegeven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U kunt een neutrale niet reanimerenpenning als negatieve wilsverklaring aanvragen bij Niet-reanimeren. De penning wordt daar voorzien van persoonsgegevens, een pasfoto en een handtekening. De betaling kan via Ideal, Bancontact, KBC/CBC, Belfius Pay.
6 maanden geleden