Wat zijn de gevolgen voor 'allochtonen' kinderen/jongeren die gediscrimineerd worden?

Zowel op korte termijn, als op lange termijn.

Ik persoonlijk vind dat ze erg vaak gediscrimineerd/gegeneraliseerd en bevooroordeeld worden.

Niet alleen door politieke partijen (zoals de PVV), maar ook door hun leeftijdsgenoten bijvoorbeeld.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Gevolgen die ik zou kunnen bedenken:

Gediscrimineerd worden door andere kinderen/jongeren:
- Alleen nog maar met jongeren uit de eigen cultuur willen omgaan en een soort afgesloten groepje vormen, niets meer te maken willen hebben met Nederlandse jongeren.
-Zich willen bewijzen er wel bij te horen.
-Een laag zelfbeeld ontwikkelen, bijvoorbeeld denken dat anderen je toch niet willen of te denken dat je minder waard bent.
-Niet alleen boos worden op diegenen die jou discrimineren, maar op de gehele Nederlandse maatschappij. Niets deugt hier in Nederland.
-Als het ware 'andersom' gaan discrimineren, gaan spotten met alle blanken/Nederlanders.
-Bij (jonge) kinderen: angst om naar school te gaan.
-Schaamte ontwikkelen voor je afkomst. Als jijzelf bijvoorbeeld wel grotendeels in Nederland opgegroeid bent en de taal praktisch foutloos spreekt, kan het zijn dat je je ook gaat schamen voor je ouders, omdat zij de taal niet zo goed spreken en er gewoontes uit de eigen cultuur op nahouden.

Gediscrimineerd worden door de maatschappij:
-Het vertrouwen verliezen in de gehele maatschappij, 'ik kom toch niet aan een baan' of 'ik heb daar toch geen recht op'.
-Niet meer objectief waarnemen: je denkt bijvoorbeeld in een cafe dat iemand anders eerst geholpen wordt omdat hij Nederlander is, terwijl de serveerster jou per ongeluk over het hoofd ziet.
-Je niet welkom voelen in Nederland.
-Niet gemotiveerd zijn in te burgeren of de taal goed te leren, waarom zou jij zo je best doen als ze je toch zo behandelen?
-Veel in eigen kringen blijven, dat wil zeggen, als je bijvoorbeeld Turks bent, alleen omgaan met andere Turken, boodschappen doen in de Turkse winkel, naar Turkse bijeenkomsten gaan, etc.

Gediscrimineerd worden door de politiek:
-Niet gaan stemmen. (als de persoon in kwestie al stemrecht heeft)
-Het vertrouwen verliezen in de politiek.
-Niet (meer) naar debatten op de televisie kijken.

Let wel: wat ik geschreven heb gaat vooral op voor niet-westerse allochtonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (3)

Volgens mijn huisallochtoon: afkeer van Nederlanders, verbittering, kwaadheid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze krijgen een minderwaardigheidsgevoel als dat niet overgaat dan kan dat ingrijpende gevolgen hebben voor de rest van hun leven. Ze hebben dan weinig zelfvertrouwen en dat heeft weer gevolgen voor hun schoolcarriere en maatschappelijke carriere.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als een kind de hele dag te horen krijgt dat het niet deugt zal het zich afkeren tegen de ouders, waarom zou je je nog gedragen als je toch niet deugt? Ik denk/weet dat het met discriminatie net zo gaat. Als je overal de Islam de schuld van geeft ( in dit geval de Marokkanen) waarom zouden ze zich nog gedragen of mee willen doen, dat stempel zit als het ware op je huid gebrand, en je gaat je afzetten tegen de hele maatschappij, dat onderscheid kun je nog niet maken. Héél vervelend voor de mensen die op dit moment daarvan de dupe zijn. Door een paar raddraaiers zien veel mensen alleen nog maar het slechte in deze groep, en niet meer het goede en dat vind ik zeer kwalijk.