Is sociaal beleid hetzelfde als publiek beleid?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Antoni
7 jaar geleden
Beide termen kan je op allerlei manieren definiëren en interpreteren, dus het is maar de vraag welke definitie je gebruikt en wat jijzelf verstaat onder sociaal beleid en publiek beleid. Naar mijn idee is de vraag niet te beantwoorden zonder te weten wat jouw definities van deze termen zijn.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee, sociaal beleid gaat altijd over de herverdeling van geld: belastingen heffen op en subsidies verlenen aan personen of instellingen. Publiek beleid gaat over de regels voor: burgers, ondernemingen, maximum snelheid, stelende boefjes. Voorbeelden: de bouwvergunning en het rijbewijs/alcohol wat je niet krijgt voor een bepaalde leeftijd (enz. enz.)
Pieter2011
7 jaar geleden
@Ganzenveer Sociaal beleid heeft niet altijd met de herverdeling van geld te maken, hoor.
Denk b.v. aan de toewijzingsregeling voor sociale huurwoningen. Die valt ook onder sociaal beleid.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Pieter2011 Het toewijzen van een sociale huurwoning aan iemand met een laag inkomen is juist de essentie van sociaal beleid. De overheid zegt: u mag hier niet wonen als u te veel verdient. De overheid zegt ook: u mag hier wonen en op basis van uw inkomen verstrekken wij ook nog huursubsidie op de huur voor deze woning. Lijkt mij een uitstekend voorbeeld van herverdeling van geld i.c. Sociaal Beleid.
Pieter2011
7 jaar geleden
@Ganzenveer
Toewijzingsbeleid (= woonruimteverdelingsbeleid) en huursubsidiebeleid zijn inderdaad beide voorbeelden van sociaal beleid. Daar heb je volkomen gelijk in. Maar in tegenstelling tot het huursubsidiebeleid, heeft het vaststellen van toewijzingsregels niets met de herverdeling van geld te maken, zoals jij beweert.

Het beste antwoord

Zonder de context te kennen, zou ik de volgende definities hanteren:

- Publiek beleid zijn de uitgangspunten en doelstellingen die de overheid hanteert bij het maken van plannen, wetten en regels die voor alle burgers gelden.
- Sociaal beleid zijn de uitgangspunten en doelstellingen die de overheid nastreeft om specifieke groepen mensen die op een of andere wijze (b.v. vanwege hun seksuele geaardheid, leeftijd, inkomen of handicap) een achterstandspositie hebben, extra te ondersteunen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Het antwoord op je vraag of sociaal beleid hetzelfde is als publiek beleid is dus: nee.
Pieter2011