Waarom wordt geconfisqueerd ivoor verbrand en niet verkocht?

Als van stropers ivoor wordt afgepakt (olifant-slagtanden, neushoorn-hoorns) dan wordt de opbrengst verbrand. Zou het niet beter zijn het te verkopen? Daarmee wordt het ivoor minder zeldzaam (lagere prijs; minder aantrekkelijk voor stropers) en het geld dat je er mee verdient kun je gebruiken om het stropen nog beter aan te pakken.

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik sta daar zelf ook iedere keer van te kijken, want het gaat om enorme hoeveelheden. Maar ik denk dat het gebeurt om elke schijn van corruptie te voorkomen; het is immers illegaal verkregen. Als je het verkoopt, betekent het dat iemand er een bepaald voordeel mee krijgt, en ik denk dat men probeert dit (op deze manier) te ontmoedigen.
TurfGraver
7 jaar geleden
Waarom niet? Ivoor is nergens voor nodig en illegaal. Het 'op de markt brengen' zal het voor de illegaal markt makkelijker maken om hun illegaal (gestroopt) ivoor ook te verhandelen.
Het is zelfs een signaal voor de gene die er om vraagt dat waar ze mee bezig zijn niet goed is.
Info:
http://www.ifaw.org/nederland/nieuws/hong-kong-weten-we-dat-het-verbranden-van-ivoor-helpt-bij-het-redden-van-olifanten
kierkegaard47
7 jaar geleden
Ik denk dat men de boodschap uit wil sturen dat de handel in Ivoor _niet acceptabel_ is, op wat voor manier dan ook. Je zou op dezelfde manier kunnen redeneren dat de overheid in beslag genomen partijen drugs voor een mooie winst in de staatskas zou kunnen en moeten verkopen, in plaats van deze te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@TurfGraver Om zo de vraag te verlichten, het product goedkoper te krijgen en zo de jacht erop te verminderen. Weet je wat veganisten niet snel zullen doen. Alle slagerijen'/vlees verbranden. Dat zal namelijk de prijs van vlees opdrijven net als de vraag en de slacht enkel vergroten.
TurfGraver
7 jaar geleden
Als vlees illegaal en schaars was, zou in beslag genomen vlees verbranden een goede oplossing zijn tegen illegaal handel. :)
Maar los van wat IK er van vindt, het zijn de argumenten die ze gebruiken om het te doen...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Het illegale maakt niet uit. Het gaat om het principe, en zoals ze het nu doen is het dom in mijn ogen. Daarnaast vraag je "waarom niet?" dus je lijkt het er mee eens te zijn. Maar als ik uitleg waarom het een slecht idee is krabbel je terug en gooi het op "het zijn hun argumenten". Stel nu dat ivoor(handel) niet illegaal is en jij bent alsnog tegen ivoorhandel, en de legale jacht op ivoor. Je krijgt de kans om een voorraad ivoor te vernietigen*, doe je het of niet? Ik zou het niet doen iig. *beeld je in dat je er geen morele problemen mee zou hebben de voorraad te vernietigen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Tjonge het juiste argument staat gewoon in het stuk: Herhaaldelijke “eenmalige” ivoorverkopen aan Japan en China hebben de integriteit van het wereldwijde handelsverbod echter geschaad. Uit onderzoek van het IFAW bleek dat vooral de verkoop in 2008 heeft gezorgd voor een stijging van de productie en de handel in ivoor in China, wat weer de aanzet heeft gegeven tot een verdere groei van de vraag. Uit onderzoek is dus gebleken dat de logische werking zoals ik hem zie niet opgaat.
TurfGraver
7 jaar geleden
Zucht...
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom vraag je "waarom niet?" als je daarna niet wil horen wat het argument is waarom niet. Vraag het dan vooral niet.
TurfGraver
7 jaar geleden
Beste MrTomaat,
Ik ben het er mee eens, maar daar gaat het hier niet om (vandaar ‘los van’).
De vraag is waarom zij (ik doe het immers niet) ivoor verbranden.
In de link bij mijn reactie staat waarom…
In uw reactie staat waarom u het niet zou doen (waarschijnlijk in antwoord op mijn vraag, waarom niet).
Maar gelukkig bent u zelf er achter gekomen waarom ze het doen.
Ik wil best horen welk argumenten u zou hebben om het wel te doen hoor (al is het hier geen discussie site), uw ‘toon’ echter nodigt mij er niet voor uit. ;-)
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
"Maar gelukkig bent u zelf er achter gekomen waarom ze het doen." Ja, maar je reactie nodige enkel uit tot discussie, terwijl pas als je je link volledig leest, je direct snapt waarom het echt geen goed idee is. Onderzoek over een daadwerkelijke verkoop heeft het tegendeel aangetoond van wat velen logischerwijs zouden verwachten. Vandaar dat ik het als antwoord heb gegeven. In de antwoorden en reacties kwam dat "gotcha argument" nergens naar voren. Alle argumenten lijken/leken uit logisch redeneren voort te komen, niet uit bewijs, zelfs dat van jou ondanks dat je link wel het perfecte bewijs/argument aandraagt. Als mensen zoiets niet direct snappen verlies ik snel mijn geduld, dat weerspiegelt zich blijkbaar in mijn toon. "tjonge" was het zeker? Dat komt omdat je me steeds op het verkeerde been zette, je leek te willen discussiëren ("waarom niet?"), je leek een beredeneerd argument aan te dragen, maar had de mogelijkheid om alle mogelijke discussie plat te slaan met een bewezen argument, maar dat deed je niet. Ben nou enkel benieuwd waarom je dat niet deed, had je dat stukje niet gelezen, zie je dat niet als een veel veel sterker argument, of ga je ervan uit dat iedereen die link volledig gaat lezen? Excuses voor de toon. Ik discussieer nogal graag maar ook zonder enige restrictie.

Antwoorden (3)

Geldverspilling
Andere mensen vinden het verbranden van ivoor geldverspilling. “Doe iets goeds met de opbrengst”.
De meningen zijn hierover verdeeld en er zijn wereldwijd verhitte discussies gaande over dit punt. Waarom zou een land niet al dat kostbare ivoor verkopen? Met het geld kunnen ze de levende dieren beter beschermen en de strijd tegen wildlife crime effectiever aangaan.
Wij zeggen: Buiten de vraag aan wie je het ivoor dan gaat verkopen, zien we dat als je ivoor verkoopt, er altijd risico’s zijn dat het weer in het illegale circuit terecht komt. Op die manier blijf je de criminelen van een financiële stroming voorzien. En op die manier blijven stropers dieren voor hun ivoor afslachten. Vraag en aanbod blijft.

Uit de handel!
Verbranden van ivoor is niet respectloos en het is geen geldverspilling.
Alleen op deze manier gaat het ivoor uit de handel en het illegale circuit.
fremar
7 jaar geleden
Omdat dat hoe logisch het ook klinkt het niet blijkt te werken:

"Zou het niet beter zijn het te verkopen? Daarmee wordt het ivoor minder zeldzaam (lagere prijs; minder aantrekkelijk voor stropers) en het geld dat je er mee verdient kun je gebruiken om het stropen nog beter aan te pakken."

Precies wat ik zou zeggen, en zelfs heel wat economen hebben dat blijkbaar gezegd en dus hebben ze het in 2008 gedaan:

Dit onderzoek suggereert dat de enorme toename in olifanten stroperij waarschijnlijk is ontstaan door de legale verkoop in 2008. Uit verschillende onderzoeken blijkt dat 2011 het slechtste jaar was voor de olifant, sinds het verbod werd ingesteld in 1989. In dit jaar werd er meer dan 26 ton gestroopt ivoor in beslag genomen. De onderzoekers denken dat de legale verkoop de vraag naar ivoor stimuleerde, doordat het stigma van ivoor verminderde. Daarnaast denken zij dat ook het aanbod werd gestimuleerd door de legale verkoop omdat die een dekmantel bood voor de illegale handel. CITES reageerde op het onderzoek:

“Deze beslissingen werden genomen door de verschillende landen die lid zijn van CITES, in het kader van de condities die er waren op dat moment. De organisatie verwelkomt deze doorlopende onderzoeken en analyses en zal relevante bevindingen nauwlettend blijven monitoren.”

Professor Hsiang neemt CITES echter niks kwalijk. In een reactie vertelt hij aan The Guardian:

“Voor de verkoop, hadden vele economen gezegd dat het juist was om te doen. Wij denken dat CITES het beste deed wat ze konden. Ons werk moet toekomstig beleid ondersteunen.”
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dit word gedaan om corruptie te voorkomen. Want je kun je voorstellen hoe graag mensen ivoor willen, ook onder de 'goede mensen' kunnen weer tussenhandelaren zitten. Door het te verbranden komt het nooit in verkeerde handen. In belang voor de dieren.