Waarom is er in Nederland geen reclame vrije zender?

Beetje een zijstraat van de vraag van mn voorganger : sorry .....die ook over reclame ageert.

In Engeland heb je nog twee reclame vrijde zenders...

Een werkelijke oase vind ik dat.

Volgens mij is dit een goed iets omdat je dan als consument tenminste nog een beetje een keuze hebt of je nu wel of geen zin hebt in reclame.

Duitsland had dit ook tot voor kort : maar sinds kort zijn ze overstag gegaan en hebben nu ook een reclame blokje.

Dus alleen de Engelse BBC blijft nog over als reus in de woestijn .

Mij lijkt het ook een beetje op een kwestie van volksgezondheid ( psychisch )

Sorry een beetje een retorische vraag dit .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De BBC is inderdaad reclamevrij, dat zijn echter geen twee zenders, maar in Nederland krijg je via de standaardkabel twee kanalen van BBC. Je spreekt jezelf tegen, als de zenders reclamevrij zouden zijn, zoals je voorstelt, dan zou de consument niet meer of minder keuze dan nu hebben. Nu is er reclame, maar kan de consument niet kiezen dat die wordt afgeschaft. Als alle zenders reclamevrij zouden zijn kan de consument evenmin kiezen om reclame te introduceren. Veel Duitse zenders hebben al jaren reclame, dus ook die bewering is niet correct. Met de volksgezondheid heeft dit bovendien niets te maken.

Antwoorden (5)

Het is een idee dat al heel lang wordt besproken in Den Haag. In Frankrijk hebben ze het ook al uitgevoerd. Het probleem is, dat zonder de STER-gelden er veel minder geld is om programma's te maken. En dan moet er weer meer belastinggeld naar de omroep toe. Daar heeft niemand zin in, dus moeten er dan maar publieke netten weg. Als je dat wilt moet je op Wilders stemmen, die wil nog maar één publieke TV-zender.
13 jaar geleden
omdat het dan te duur word programma's te maken,

en blijkbaar willen de nederlanders niet anders:

"Reclamevrije televisie voor een extra bedrag kan op weinig enthousiasme rekenen. Ongeveer een op de tien Nederlanders wil meer betalen voor digitale televisie zonder reclame.

Dat blijkt uit onderzoek van adviesbureau KPMG en marktonderzoeker TNS Nipo onder 1100 Nederlanders. Nederlanders die nog geen digitale tv hebben, zijn dat voorlopig ook niet van plan. Zij vinden het vaak te duur. De kijkers nemen genoegen met de vertrouwde, analoge variant. Een kwart van de Nederlandse huishoudens beschikt inmiddels over digitale tv. Van de grote meerderheid die nog analoog tv kijkt, geeft slechts 4 procent aan binnenkort over te stappen op digitaal.
Verder blijkt dat de respondenten weinig weten van de extra, interactieve mogelijkheden die de nieuwe vorm van tv biedt. Nederlanders willen weinig geld besteden aan de aankoop van muziek en films via de aanbieders van digitale televisie. Digitale tv legt het op dat vlak af tegen het internet en de videotheken."

http://www.adformatie.nl/nieuws/bericht/digitale-tv-zonder-reclame-niet-populair/
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat allemaal om het geld en om de mens dom te houden is mijn mening.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- 1... het was reclame bij sbs. + 1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En wie is er dan zo slim dat ie de mens dom wil houden?
Omdat we dan geen moment meer hebben om: de koffie in te schenken, naar de WC te gaan, even een lekker ijsje uit de vriezer te halen, de hond uit te laten, het eten op te scheppen, een belletje te plegen, de kindertjes op bed te leggen, et cetera.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voila, de vele voordelen van reclame.
ZOu alleen wel eens per uur of half uur mogen zijn in plaats van elk kwartier ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat zou idd lkkr zijn.
Al is dat bij Ned. 1, 2 en 3 natuurlijk wel het geval. Daar vind ik het soms zelf jmmr dat er in een 2 uur durende film niet ff een break zit.. :P
Omdat Nederlanders altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten ; we willen dus goede televisie (al is dat tegenwoordig ook op de publieke zenders steeds meer huilen met de pet op) en daar niet te veel voor betalen.
En daar zit hem in Groot Brittannie nu net de kneep ; ze betalen voor die twee reclamevrije staatszenders zo ongeveer de Hoofdprijs van Europa, enhet bedrag blijft stijgen.

Kan de bron even niet vinden, deze is uit 2006, en inmiddels is het bedrag alweer een heel stuk hoger geworden. Dure reus dus.