Nav mijn vorige vraag: wij kennen in het dorp de mennekesdag..Wie kent er nog meer streekgebonden speciale dagen?

Waardoor zijn ze ontstaan, wat gebeurt er op zo'n dag?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wij kennen hier thuis Nuttu dag..
Eens in de week gaan we dan iets nuttigs doen :
strijken, stofzuigen, wassen, dat soort dingen :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL! :-)

Het beste antwoord

Sunderum
Van oorsprong is Sunderum een midwinterviering op Terschelling ter verdrijving van kwade geesten. De "Sunderums" (Sint Heer Omes) gingen ’s avonds gemaskerd en in zelfgemaakte kostuums de huizen langs. Meisjes die zich op straat durfden te vertonen, werden in kettingen gevangen en aan de kerkhekken gebonden. Tegenwoordig is dit feest nog springlevend. Jaarlijks trekken de mannen op 6 december langs de huizen voor een hapje en een drankje en ze mogen hun identiteit nog steeds niet prijs geven!!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Nou een speciale dag...

Ik woon in een regio waar ze elk jaar met Pasen nog boakes in de brand steken.
In ons dorp zijn er zo'n vijf verschillende boakes. Elk jaar wordt er een wedstrijd georganiseerd wie de grootste gebouwd heeft en de mooiste.
De burgemeester steekt standaard de grootste aan.

Daarnaast hebben we ook nog het Karbietschieten met oud en nieuw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, Het eerste wat ik dacht was 'Vastelaovend' (Carnaval dus) Maar dat is in meerdere provincies. Dus telt 'ie of niet? ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk telt die...!
In het plaatsje Oosterhout in Brabant vieren ze Abrahamdag. Alle 50jarigen mogen dan komen en worden toegesproken door de burgemeester, daarna is er een feest. Ze lopen ook in een optocht door de stad. Was leuk, ik was er een keer bij als 50jarige.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hebben ze ook in Sint- oedenrode:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wist ik niet. Leuk.
In het zeeuwse Dreischor, hebben we de vlasdag.
Dreischor was vroeger een vlasdorp, bijna het hele dorp had direct of indirect met vlas te maken.
Toen de kunststofvezels kwamen en goedkope inport van vlas van elders, was het afelopen met de vlashandel.
Oude vlasmachienes zijn de laatste jaren weer opgeknapt en vormen nu het middelpunt van de demonstratie.
Omgeven door een aantal oude knakkers, die nog weten hoe het ging.
Hieromheen staan vele kraampjes met oude ambachten, etenswaar, handarbeid enz.
Overal volop muziek, kinderrommelmarkt enz.
En heel belangrijk, een ontmoetingsplaats van oude inwoners van vroeger.
Dit jaar was het de tiende keer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk eens op de site van het Nederlands centrum voor Volkscultuur (zie onder, bijvoorbeeld zoeken met dag van de )
De Feestendatabank van het Meertens Instituut is helaas momenteel niet beschikbaar.

(td)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In veel plaatsen in Limburg wordt rond Pasen een denneboom (mei-den) uit het bos gehaald en opgericht op het kerkplein.

In het Zuid Limburgse Noorbeek zit daar een heel ritueel aan vast van ongetrouwde mannen die de boom uit het bos gaan halen en getrouwde mannen die deze den daarna rechtop zetten voor de kerk. Deze zogenaamde Brigida-den wordt sinds 1634 jaarlijks op de 2e zaterdag na Pasen gehaald en neergezet als eeuwigdurende belofte aan Sint Brigida als zij er voor zou zorgen dat de veepest die toen heerste op zou houden. Dit gebeurde en jaarlijks wordt zij dus nog geëerd met deze mooie traditie van "Sint Briej".

Op de foto de boom voor de kerk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Adrillen,oftewel allerheiligen.Elke eerste maandag in november is er in Winschoten een grote markt en kermis.
Echt een ouderwetse markt met schreeuwende koopmannen.
Er komt ontzettend veel volk op af,vroeger was er ook een veemarkt maar de laatste jaren niet meer.
De tweede maandag is "leutje adrillen"dan word het nog eens dunnetjes over gedaan.
De scholen in de buurt krijgen er zelfs vrij voor.