Wat zeg je tegen iemand na 12u s'nachts als je diegene diezelfde dag (want 12u geweest) s'ochtends ziet? (tot vanochtend? klinkt raar)

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.4K
Ritsuka
7 jaar geleden
Gewoon tot later of tot straks

Antwoorden (6)

Zelf gebruik ik daar "tot straks" voor. Maar je zou de persoon natuurlijk ook een goede nachtrust kunnen wensen, en dan hoef je niet te benoemen wanneer jullie elkaar weer zullen zien.
Amadea
7 jaar geleden
Vroeger was 24:00 het moment dat de nieuwe dag begon, maar het OV rekent het moment van 24:00 tot 04:00 nog tot de dag van voor 24:00 dus de dag loopt van begin tot einde van de dienst. Dus het moment van de nachtrust is de wisseling van de dag gevoelsmatig, dus "tot morgen" of "tot de morgen" klinkt goed. Als je slaap lekker tussen kunt denken, dan klinkt beter.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Wat ik wil zeggen dat voor de meeste mensen de dag begint als je op staat.
In feite is "tot vanochtend" correct.

Dit wordt echter in de praktijk niet gebruikt omdat de dag gevoelsmatig van ontwaken tot slapen loopt en niet van 0:00 tot 0:00. Gebruikelijker is dan ook : "tot morgen".
7 jaar geleden
"Tot laters!" en aanvullend "Trusten!" zeg ik dan , niet tot morgen nee, zeker niet, morgen is namelijk al nu, morgen is vandaag;) dus tot laters is logisch voor mij.
"Tot morgenochtend!" is zeker niet juist want morgenochtend is al vandaag, na het slapen is dat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou denk ik zeggen: "ik zie je in de ochtend weer", of: "tot de ochtend!"

Maar natuurlijk is "tot vanochtend" gewoon correct: het is enkel omdat de ochtend het eerste deel van de dag is dat we veel vaker verwijzen naar de ochtend als een moment in het verleden dan in de toekomst dat dit vreemd klinkt voor ons. "Tot vanavond" of "tot vanmiddag" zeggen vind je vast niet raar, ook niet als je dat tegen iemand zou zeggen vlak voordat je nog even een dutje gaat doen. Het is dus enkel een kwestie van gewenning: als je regelmatig late diensten zou hebben en na twaalf uur 's nachts pas thuiskomt, klinkt deze groet na een paar weken ongetwijfeld helemaal niet vreemd meer.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je tussendoor nog gaat slapen, zeg je gewoon "tot morgen". Tenslotte delen we de dag gevoelsmatig niet per se in volgens de cijfertjes op de klok, maar tussen de periodes van wakker zijn en slapen. "Tot morgen" is dan feitelijk het meest neutraal, en iedereen weet wat je bedoelt. Het is uiteindelijk maar een afscheidswoordje. (Letterlijk : tot de dag die volgt op de nacht die we nu ingaan).

Je kunt natuurlijk wel - min of meer gekscherend - "tot straks" of "tot vanmiddag" zeggen, maar dat is dan vergelijkbaar met hoe je iemand die je in de laatste week van december ziet en in de eerste week van januari pas weer, alvast "tot volgend jaar !" toeroept.