Wat is het beste?

De waarheid?
of een leugentje om best wil?

toen ik nog thuis woonde durfde ik nooit de waarheid tevertellen.als ik bv niet naar de afgesproke plaats ging waar ik normaal moest zijn.
want okal vertelde je de waarheid kreeg je nog straf.

en jullie zeggen jullie veel de waarheid?
of gebeurd het wel eens dat je soms liegt om jou best wil?

de reden wrm ik mij dat zo afvraag is
wrm krijg je dan nog straf moest je de waarheid zeggen?

okal ben je van de 1ste keer eerlijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Streven naar waarheid is mooi. Er zijn vele gezegden die dit onderschrijven. Maar een situatie kan maken dat je soms maar beter niet helemaal eerlijk kunt zijn. Want waarheid kan ook erg hard zijn. Een toch al onzekere , labiele puber eerlijk zeggen dat je haar/hem grof, lelijk of dom vindt, kan een sprong onder de trein tot gevolg hebben.
Of , als je weet dat toegeven dat je een snoepje hebt gejat een week huisarrest betekent, kun je dat beter ook maar voor je houden. Sommige opvoeders straffen zo wreed, dat het'middel echt veel erger is dan de kwaal.
De waarheid , eerlijkheid is een mooie waarde om naar te streven. Maar zoals alles in het leven moet hij in perspectief worden gezien en gehanteerd.
Als de Nederlanders in WO11 altijd eerlijk tegen de bezetters waren geweest, had er geen jood gered kunnen worden. De waarde eerlijkheid moest het in deze barre omstandigheden afleggen tegen medemenselijkheid.
En zo gaat het met waarden. Immer een afweging. Kleine en grote ethische dilemma's.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

eerlijkheid duurt het langst.

Schept vertrouwen als je eerlijk bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de waarheid, want heel goed liegen is heel moeilijk want je zou dan alles wat je gelogen hebt moeten onthouden wat je gelogen hebt, want anders val je later nog door de mand en dat is veeeeeeeeel erger........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet 1 van de 2

Als iemand een jurk gaat kopen en die vind jij spuuglelijk en ze vraagt wat vind je ervan? Kun je zeggen dat het niet je smaak is. Hiermee kun je iemand helpen (tenzij je zelf geen smaakt hebt :P)

Maar als iemand al een jurk heeft gekocht en ze vraagt wat je ervan vindt, dan heeft het weinig zin om te zeggen hij is spuuglelijk. Daar help je niemand mee.

Als iemand altijd 100% eerlijk zou zijn zou de maatschappij keihard zijn. Wel eerlijk maar wel hard, ik denk dat ik toch liever ga voor af en toe een leugentje....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik benaltijd eerlijk geweest en hierbij merkte ik ook dat mijn ouders dit waardeerden mijn zus loog weleens en mijn vader kwam daar toch atidj achter en dat waardeerde hij zeer zeker niet.
Dus je kan beter eerlijk zijn dat word meer gewaardeerd het kan weleens dat je ouders met sommige dingen niet mee eens hoeven zijn maar meestal als ze kwaad reageren moet je goed onthouden dat ouders dat voornamelijk doen omdat ze zich zorgen maken om hun kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid, niet altijd even makkelijk. Maar het is en blijft altijd de beste (eerlijkste) manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarheid spreken is altijd het beste.
de leugen is zoet in het begin en bitter op het eind en waarheid is soms bitter in het begin, maar zoet op het eind.
als je straf krijgt omdat je de waarheid spreekt, vraag dan je ouders waarom ze je vroeger hebben geleerd dat je niet mag jokken.
als je straf krijgt omdat je de waarheid spreekt, moet je ook bij jezelf nagaan of je niet beter iets anders had kunnen doen dan je gedaan hebt. want dan kon je de waarheid spreken die de ander ook graag hoort.

ik spreek altijd de waarheid, behalve als ik jok.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De waarheid zeggen, maar wel op een voorzichtige vriendelijke manier, om de ander niet te kwetsen.
Want als je heel zwart wit de waarheid zegt, komt het heel verkeerd over.
In je leugens raak je op den duur verstrikt, en zal alsnog de waarheid aan het licht komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de waarheid komt toch naar boven

leugentjes om bestwil doe je alleen in pure nood zoals in de oorlog