In Nederland wonen ca. 800.000 mensen in een achterstandswijk.

Als je wilt weten of je eigen buurt een onvoldoende scoort, zie kaart:
http://www.leefbaarometer.nl/kaart/#kaart

Toegevoegd na 25 minuten:
Achterstandswijk versus probleemwijk
Achterstandswijken worden ook wel probleemwijken genoemd, ook al betekent het niet exact hetzelfde. De term probleemwijk heeft vooral betrekking op de infrastructurele, economische en maatschappelijke problemen die er in de wijk heersen en de term achterstandswijk heeft betrekking op de oorzaken van de problemen, die gelegen zijn in de maatschappelijke achterstand die de bewoners van de wijk hebben, alsmede vaak bestaande achterstanden in het onderhoud van de woningen en de achteruitgang van het voorzieningenniveau binnen de wijk.
SimonV