kun je in nederland een wees huis stichten?

het liefst met bron

Toegevoegd na 8 minuten:
zo nee welke landen europa wel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet.

'Het einde van de wezenzorg

In de twintigste eeuw kwamen er steeds minder wezen. Dat kwam doordat mensen steeds ouder werden. Ze werden rijker en konden gezonder eten kopen. Ook kwam er bijvoorbeeld schoon drinkwater. En de dokters werden knapper en konden meer zieke mensen genezen. De meeste mensen leefden lang genoeg om zelf hun kinderen op te kunnen voeden. Er hoefden maar weinig kinderen meer naar het weeshuis.

In 1952 werd het weeshuis gesloten. Er was toen nog maar één kind in het weeshuis. Het Culemborgse weeshuis heeft bijna vierhonderd jaar bestaan. In al die tijd hebben er ongeveer achthonderd kinderen gewoond. Hun leven was best wel hard en streng. Het was ook niet makkelijk voor de ‘binnenvader’ en de ‘binnenmoeder’ om voor zoveel kinderen tegelijk te zorgen. Toch was het goed dat het weeshuis er was. De weeskinderen kregen er te eten en een opleiding, en ze hadden een dak boven hun hoofd. Wie weet wat er anders van ze was geworden.

Tegenwoordig zijn er geen weeshuizen meer in Nederland. Dat komt omdat er nog maar heel weinig weeskinderen zijn.'

Toegevoegd na 10 minuten:
Kijk eens (tja... het is het klokhuis, maar niet minder leerzaam):
http://player.omroep.nl/?aflID=8493941

Daar wordt uitgelegd waar weeskinderen terecht komen. Meestal hebben ouders al wat geregeld en gaan ze naar familie. Hebben ze niets geregeld dan gaat jeugdzorg kijken of ze bij bekenden terecht kunnen (bijvoorbeeld een goede vriend/vriendin van de ouders). Mocht een pleeggezin niet mogelijk zijn, dan kunnen zij in een leefgroep internaat terecht komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ah, ik zie nu pas je toevoeging. Ik zal eens voor je kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, maar ik kan geen overzicht van landen vinden met waar je een weeshuis kan stichten. Waar zou je het liefst een weeshuis willen stichten, naast Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Curacao?
'Taal
Nederlands was lange tijd de enige officiële taal, maar sinds 2007 zijn Papiaments en Nederlands gezamenlijk officiële talen. Papiaments is ook moedertaal voor de meeste inheemse Curaçaoënaars. Naast deze talen spreekt men ook Spaans en Engels. Verreweg de meeste Curaçaoënaars beheersen alle hiervoor genoemde talen in meerdere of mindere mate, maar er zijn ook buitenlanders die andere talen spreken als Frans, Arabisch, Haïtiaans, Portugees en in mindere mate Chinees. Volgens de volkstelling van 2001 spreekt op Curaçao 81% Papiaments als huistaal, 8% spreekt thuis Nederlands, 6% Spaans, 3% Engels en 2% een andere taal.' Hoor eens hoe Papieaments klinkt?
http://www.youtube.com/watch?v=B4COQ8Rz0Vk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ImaginaryGirl: Prachtig onderbouwd antwoord!+++++

Andere antwoorden (1)

Wrom Niet :)