Leven wij hier wel in vrijheid als we massaal in paniek raken door een "schreeuw"?

Als De Schreeuw tijdens de herdenkingsdienst op De Dam iets heeft aangetoond, dan is het wel dat we eigelijk nooit meer vrij zijn. We doen wel net alsof en gaan hand in hand met onze kinderen naar het leggen van een krans staan kijken, maar er hoeft maar iemand achter uit zijn keel te rochelen of er gaat per ongeluk een kind op een ballonnetje staan en de massa komt in beweging. Doodsbang voor een aanslag.

Zijn we met deze gedachte dan eigelijk wel vrij, leven we wel in vrijheid?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Flora:
Netjes gekopieerd van Nico Dijkshoorn:
http://www.nu.nl/column-donderdag/2241680/nooit-meer-vrij.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@biertje klopt, daarom staat de tekst ook in zijn geheel los van de rest. De vraag is niet gekopieerd, de tekst is ter verduidelijking. Indien de bron erbij vermeld was, zou men het antwoordt uit die tekst halen. Dan zou er niet worden nagedacht over de vraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat je GV'ers te laag inschat, Flora. Bovendien is plagiaat óók plagiaat als je zelf denkt een goede reden te hebben om een tekst over te nemen zonder bronvermelding.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan in je vraagstelling geen link naar de bron plaatsen... Daarbij zeg ik nergens dat het mijn tekst is.

Het beste antwoord

Neen.
Helaas leven de meeste menschen niet in vrijheid maar in ANGST!!!
De meesten onder ons zijn niet vrij van angst, dus leven zij niet in vrijheid.
Je leeft pas waarlijk in vrijheid als je vrij bent om te kiezen.
Zolang enige angst of om het even welke gedachte je gedrag en gevoel dicteert, ben je onvrij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat heeft niets met vrijheid te maken. Mensen hadden nog de traumatische herinnering aan Koninginnedag vorig jaar.
De schrik zit er nog goed in.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die schrik zit er al in sinds 11 september 2001, bijna tien jaar.
Wat is vrij? Dat we naar een dodenherdenking kunnen gaan is toch vrijheid?

Dit incident heeft niets met vrijheid te maken.
Wat er gebeurde was puur een paniekreactie omdat de gebeurtenis in Apeldoorn nog vers is en mensen dit toch in hun achterhoofd houden.

Als er een paar jaar geen incidenten meer zijn, is iedereen weer relaxed en zal er niet snel paniek uitbreken als er vals alarm is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In tijden van vrijheid kun je nog steeds schrikken als er plotseling iemand raar begint te schreeuwen, dat heeft niets met vrijheid te maken maar meer met een normale menselijke reactie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jera, dankjewel.
Je kon gewoon merken,dat de mensen allemaal erg onrustig waren,net of ze een idee in het achterhoofd hadden van:Als er maar niets gebeurt!
Op zich heeft het met vrijheid weinig te maken,het is de herinnering aan datgene,wat vorig jaar is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vrijheid is ook maar relatief. We hebben onze persoonlijke emoties&angsten en de meer collectievere. De collectieve emoties zijn altijd een resultaat van de invloed van wat in de cultuur&maatschappij op dat moment leeft en beinvloedt. Media spelen vandaag de dag daarin een belangrijke rol.

Terreur is een hot issue, vooral in samenspel met grote menigtes. Wat dat betreft is die ontwikkeling ook in onze maatschappij beangstigend. We voelen ons kwetsbaarder en worden defensiever, alerter.Hopelijk is dat tijdelijk, maar misschien uiteindelijk wel een structurele onruststoker en veiligheidsbelager en dat kost veel vrijheidsgevoel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eindelijk een goed onderbouwd antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou ja, zeg.
AWM
13 jaar geleden
Ik stel voor dat Flora in het vervolg bij een vraag opgeeft welk antwoord erop moet worden gegeven. Dan krijg je ook geen ruzie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me een uitstekend idee !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die staat er zelfs al bij... uit de vraag blijkt duidelijk dat dit geen vraag is maar een stelling, alleen op een 'goede' wijze te onderbouwen door andermans aanname te bevestigen. Over individuele vrijheid gesproken.... :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krizzz, er staat: zijn we met die gedachte dan wel vrij. Ofwel als je de tekst (uit een geschreven geplubliceerd stuk) leest, dan zou dat wat kunnen doen met je gevoel over vrijheid. De vraag daarop is is simpel, ben je eigelijk wel vrij. Ik stel niet dat je niet vrij bent, er staat alleen een analyse van hoe men erbij staat.
Het is een vervelende samenloop van omstandigheden.

Man schreeuwt> Mensen 20 meter verder reageren paniekerig> Iemand laat een koffer vallen> Vervolgens word er BOM! BOM! geroepen> Iedereen rent massaal weg.

Het is toch logisch dat mensen wegrennen als zij denken dat er een bom onder hun voeten ligt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
Ik vind dat je het hele gebeuren behoorlijk bagatelliseert. Er ging niet zomaar even een kind op een ballonnetje staan ! En met vrijheid heeft dat niets te maken; wél met normaal menselijk gedrag. We leven zeker in vrijheid. In welk ander land kan een staatshoofd zich nog zo onder het volk begeven. Een aantal mensen schrokken van een schreeuw, en dan volgt een paniekreactie. Er stonden duizenden mensen op een kluitje en ineens begint de mensenmassa uit elkaar te stuiven. De meeste mensen wisten totaal niet wat er aan de hand was, en dat is eng, zeker als je ook nog kinderen bij je hebt.
En zoals vorig jaar is gebleken heb je maar 1 idioot nodig om dood en verderf te zaaien.
Ik zag het thuis vanaf de bank op 4 mei en mijn adem stokte in mijn keel.
Juist in een mensenmassa kan er van alles gebeuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar dan bevestig je toch wat ik zeg?!?!? Met die gedachten en helaas het bewijs dat er maar 1 idioot nodig is om zoiets voor elkaar te krijgen, leef je toch niet in absolute vrijheid?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Trouwens er zijn voldoende landen waar een staatshoofd zich nog zo onder het publiek kan vertoeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, jij je zin; absolute vrijheid bestaat niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je linkt zelf het gebeuren op 4 mei aan vrijheid.
We zijn kennelijk niet lang vrij geweest in jouw optiek; namelijk totdat de eerste idioot iets uitvrat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@ Jera, geloof wat je wil. Als de kern van de vraag te moeilijk is, zeg dat dan gewoon... Het gaat helemaal niet om iemand die iets uitvreet, het gaat om hetgeen wat in het hoofd omgaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima Flora; bij deze ken ik je een hogere intelligentie toe dan dat ik heb. Maar dat kan ik natuurlijk niet beoordelen, dus wat die opmerking waard is ...?
Dit incident laat weer eens zien dat een mens alleen werkelijk vrij kan zijn wanneer hij/zij ongeconditioneerd denkt en handelt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit heeft weinig met al dan niet vrij zijn te maken. Als je hysterisch gaat schreeuwen kan dat een reaktie uitlokken.
Als iemand voor je ogen in elkaar zakt, zal daarop, als het goed is, ook een reactie volgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De mensen vandaag worden vaak beheerst door angst, zijn verwend, en kunnen niet goed meer incasseren.
De rek is er uit, en veel angst en ongenoegen worden overschreeuwd, om het maar niet te voelen.
Echte vrijheid moet van binnenuit komen, door je te laten leiden door de liefde, liefde voor je medemens en voor alles wat leeft.
Waar liefde is, zijn zekerheid, innerlijke rust, en bevrijding.