Hoe kan het gebeuren , dat als je te veel geld in omloop brengt , er een hyerinflatie ontstaat?

Zie Zimbadwe

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Geld is een middel van vertrouwen & tegenwaarde. Formeel was het zo dat geld een bepaald gewicht in goud waard was. Nu is het ietwat losser, maar staat wel in verhouding tot echter goeden. Als je als land dus geen tegenwaarde hebt, maar wel geld gaat drukken, wordt het geld minder waard (Er is meer geld voor de waarde van de echte dingen in het land). Dus krijg je inflatie (Geldontwaarding). Om toch te blijven betalen, druk je meer geld en meer geld: Hyperinflatie komt op gang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Simpel gezegd als er meer van gedrukt wordt gaat de waarde van dat briefje omlaag.

Zie het maar als 5 zeldzame schilderijen die zijn heel veel waard. Maar als je die schilderijen met duizenden tegelijk laat maken zijn ze niks meer waard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eea is ook vastgelegd in de Fishervergelijking:
M x V = P x T

M = Geldhoeveelheid
V = Omloopsnelheid vh geld
P = Prijs
T = Handelsvolume

Als er geld wordt bijgedrukt stijgt M. P moet dan wel stijgen (= inflatie) als V en T gelijk blijven.
Een stijging van M kan alleen worden gecompenseert door een daling van V of een toename van T.

Voor een stijging van T is meer productiecapaciteit nodig en dat kost tijd, en dan moet er ook nog maar net vraag naar zijn.

Een verlaging van V houdt in dat het geld minder snel van hand tot hand gaat maw minder bestedingen wat veelal minder welvaart inhoud.