Waarom willen bepaalde mensen totale macht hebben over anderen(dus dictators,heersers,keizers,absolute koningen,enz.)?

Ik bedoel: zoals Saddam Hussein,Ghaddafi,Basjar al Assad,Stalin,Kim Yong Il,Hitler,Mussolini,keizer Nero,Napoleon,enz,) .
Proberen ze zo,op die manier,zichzelf ahw. * onsterfelijk* te maken of zoiets?

Ik heb dat eigenlijk nooit begrepen.
Wat drijft dergelijke mensen tot hun afschuwelijke moorden en daden?

Is daar psychologisch/sociologisch onderzoek naar gedaan?

Of zijn ze gewoon * gek*/ * schizofreen* ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vaak narcistische persoonlijk heden .macht is verslavend ,maakt corrupt en hongert naar meer ! Ze denken dat ze een soort übermensch zijn . Eng ,gevaarlijk .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Helamaal mee eens Kapperkort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja,narcisten zijn toch mensen die gek zijn op zichzelf?
tja,dat zou idd ook een verklaring kunnen zijn...

Het beste antwoord

Die zitten in een vicieuze cirkel waarbij de hoofdgedachtegang is dat zwakte taboe is. Met zwakte wordt je afgemaakt. Dus sterk zijn is de enige oplossing. Sterker zijn dan anderen.
Hoe meer ze laten zien dat ze sterker zijn dan jij, hoe zwakker jij je zult voelen en hoe sterker zij daardoor zijn geworden.
Maar de grootste angst die zij hebben is om overheerst te worden door anderen en dat als zwakte te zien. Dat nooit en ze zullen blijven vechten met hand en tand.
Ze gaan liever dood dan te moeten leven in zwakte.

Zwakte is ook een teken om je eigen pijn en verdriet toe te laten. Die zijn vaak zo groot dat zij dit zelf bestrijden door sterk te zijn. Die sterkte naar buiten en anderen gericht, zodat de eigen innerlijke en zwakte wordt vergeten en verdrukt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hai,gdanonym: een héél mooi antwoord en één om s ff goed bij stil te staan,tja zou wel s kunnen,dat die dictators bang zijn om zwak te zijn en dus zo ze'f overheerst te worden of zelf misschien vermpoord te worden.
plusje voor je... groetjes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey,gdanonym: dit vindt ik echt t beste antwoord,over dat sterker willen zijn dan anderen enzo en dat zwakte als een dreiging door dergelijke figuren word gezien... ok,gefeliciteerd met je beste antwoord!

Andere antwoorden (6)

Ieder mens zit anders in elkaar. Ik begrijp het handelen ook niet van mensen die bijvoorbeeld een vuilniszak op straat pleuren of ander asociaal gedrag vertonen.

Gelukkig is niet iedereen hetzelfde, maar goed, sommige dingen bevreemden mij wel, en jou blijkbaar ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mensen zijn altijd op zoek naar nieuwe grenzen als ze de zijne hebben bereikt, je wenst eerst een fiat, heb je deze een dan wens je een audi enzevoort. Uiteindelijk is er niets meer te wensen over waardoor je over gaat op extreme situaties zoals een volledig chrome mercedes of iets dergelijks. Dit gaat zo met macht bij bepaalde leiders in bepaalde landen, ze willen steeds meer macht omdat macht hun een voldaan gevoel geeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi, dus dat zijn zeg maar *onverzadigbare* figuren? Maar dan moeten ze ook nog s moordlustig zijn,toch? dus 8 knettergek* of/en levensgevaarlijk,ja toch? hee,thnx voor je antwoord.... groetjes, Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
die * min* is trouwens niet van mij,want dit vindt ik flauw trouwens van diegene die dit heeft gedaan,maar ok...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben ik niet met je eens, gelukkig zijn er genoeg mensen die tevreden zijn met wat ze hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Halloikbanko: ter compensatie voor dat minnetje: een +sje hoor...
Ik denk dat veel mensen zich als die leiders zouden gedragen, het is alleen dat veel mensen niet in die positie komen. Er zijn ook films over wat macht met mensen doet( ik herinner me een Duitse film: das experiment oid, met bewakers en vrijwillige gevangenen).
Macht kan vreselijke dingen in een mens ophalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit soort "waarom" vragen zijn niet te beantwoorden.
Ieder mens is anders en ook iedere dictator is anders.

Genen, opvoeding, tijdsgeest, gelegenheid, omstandigheden, succes, aanmoediging, geestestoestand....Combinatie van factoren.

Het is niet te bevatten voor een "normaal" mens.
En het ergste is: Je weet niet wat je zelf zou doen als.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo,mevrouw... ja,ik was nog nét ff wakker (maar ik beloof u: ik ga zó die 10 tellen-methode van u proberen en rustige ademhaling enzo om zo direct gáuw te gaan slapen,want ik moet alweer om 1/2 acht opstaan om 1/2 negen weer op school te zijn....;-) maar nog hééééél ff dit: * je weet niet wat je zelf zou doen als*.....zegt u: maar ik bedoel dit: zelfs dan zou een normaal iemand toch geen massamoorden gaan plegen? zóveel onschuldige mensen (kinderen,oude mensen,zieken,enz. enz.?) da's toch écht niet wat een normaal iemand zou gaan doen? ok,kga nu gaúw slapen....;-) welterusten... Dennis
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oeps...ff nog een +sje voor uw uitgebreide antwoord....:-D
Ik denk dat toch ook met opvoeding temaken kan hebben ,
Karakter van de persoon zelf zo als hitler was een zoon van onwettige kind dus nooit erkent door een vader.
Er zijn wel hier daar onderzoeken gedaan .
Ook vis discover channel is er serie over gemaakt waar de
hele levens gaan van een aan taal van die personen na
Gegaan en zeker dat narsisties gedrag vertonen .
Ik denk als echt goed gaat google dat al heel end verder komt met je vraag s6 ermee
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beweer jij nou dat onwettige kinderen moordzuchtige dictators worden??
Nou..dan ga ik m'n vriendje maar gauw dumpen,die is ook nooit erkend door z'n vader.
Dit lijkt mij nou echt geen reden dat mensen zo (slecht) worden..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O nee dat beweer ik niet ik ben zelf onwettige kind dus dat wat men kan vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ je Dielyla.
Ik vind dat je de spijker op z'n kop slaat!
Narcisme is een nare psygische stoornis die idd kan onstaan in de jeugd.
Is het narsisme er eenmaal dan komt iemand daar (bijna0 nooit meer vanaf en vaak zijn personen als bv de bovengenoemde leiders mensen met een narcistische stoornis.
Zij willen koste wat het kost hun gelijk al zijn hun argumenten belachelijk, ze kunnen het zo draaien dat het lijkt alsof ze nog geweldig bezig zijn ook.
Kijk naar Hitler die had heel Duitsland zowat in zijn macht ook al wisten vele Duitsers (vaak achteraf) dat het niet klopte toch trapte zij in Hitlers ideeen.
Narsisme leidt tot ernstig gestoord gedrag welke narsicten vaak heel goed kunnen verbergen
Zij zijn meesters in verwarring te scheppen, grootheidswaanzin, agressie, behoefte aan aandacht ook als dat bv gaat om "berucht" te zijn en liegen, bedriegen.
Bovendien hebben zij vaak een grandioze aantrekkingskracht door hun manier van optreden en zij een bepaalde charme/charisma bezitten.
Zelf weten deze mensen niet anders, het zit zo in hun systeem, zij denken dat ze uniek zijn en meer rechten dan anderen hebben.
Narsisme komt vaker voor dan je zou denken en het is een onderwerp wat naar mijn idee veel en veel vaker ter sprake zou moeten komen om te beginnen om deze mensen te kunnen leren herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hey,dielyla: bedankt voor de sites! is nuttig,dus voor jou een +sje...
"Ieder volk krijgt de regering die hij verdient" Mensen laten toe dat anderen machtig worden. Dat willen ze zelfs. Want als je anderen "volgt"hoef je zelf je weg niet te bepalen. In dat gat springen mensen die het lekker vinden het "voor het zeggen te hebben". Klinkt erg eenvoudig, maar de geschiedenis toont aan dat dit altijd weer gebeurt. Steeds weer....