Waren er ten tijde van de Duitse bezetting in Nederland ook goede Duitsers aanwezig.? Zie toelichting.

Ik heb steeds het verhaal gehoord van mijn oude overleden buurman.
Er waren veel tuinders bedrijven met kassen hier in de buurt.
Op een dag waren een paar mensen stiekem een varken aan het slachten.
Dit gebeurde in een kas helemaal vol met snijbonen aan de draad,dat is net een oerwoud als die groot zijn.
Je ziet niks alleen maar groen.
Op een gegeven moment werden ze betrapt door de duitsers.
Het eerste wat de commandant zei,was du wirst wohl saltz brauchen.
Ze kregen zout van de duitsers ,en hun namen de helft van het varken mee als ruil.
Ze hadden ook allemaal voor het vuurpeleton kunnen komen want het was verboden.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel duitse soldaten waren gewone jongens van 18-19 jaar, die bevelen uit moesten voeren, en in vreemde landen waar iedereen heel argwanend en vijandig tegen ze deed, gewoon heimwee hadden naar hun dorp en hun familie. Het waren (natuurlijk) niet allemaal sadisten...

Het beste antwoord

Ja hoor, vele Duitse soldaten waren hier gewoon omdat ze moesten. Ze wilden ook liever thuis zijn bij hun gezin.
Lang niet alle Duitsers waren Nationaal Socialist.

Er zijn verschillende verhalen over bekend.

Toen ik dertien was, werd op mijn school op 4 mei de film Die Brucke gedraaid. Daar werd zichtbaar gemaalt. dat in het laatst van de oorlog 16 en 17 jarige Duitse jongens door de oorlogsmachine werden geslachtofferd. Die jongens wilden dat helemaal niet. Die film heeft zo n indruk op me gemaakt, ik was er nog te jong voor, misschien. Ik heb de ogen uit mijn hoofd gehuild. ...Overal zijn goede en slechte mensen.
Degene die aan het hoofd staat, en die we in onze onoplettendheid, de kans hebben gegeven om aan de macht te komen, die bepaalt welke richting we lopen. De kwaden lopen met plezier mee, en de goeden moeten mee.

Vandaar dat veel mensen die bewust de oorlog hebben meegemaakt, of veel van hun ouders erover hebben gehoord, uiterst kritisch zijn over soortgelijke geluiden als bij sommige mensen met dictatoriale neigingen te horen zijn.
Democratie is een moeizame bedoening maar afhankelijk zijn van een dictator die geestesziek is of wordt, is nog veel erger. bv. Stalin, Mugabe, Hitler.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, natuurlijk. Het gros van de soldaten, het gewone voetvolk, waren gewoon dienstplichtige jongens die bij voorkeur gewoon thuis gezeten hadden, en echt niet allemaal in de aard doorgewinterde nazi's.
Net zoals niet alle Nederlanders in de oorlog Goed en Heilig waren. En ook in Duitsland was er verzet, al was dat nog een tandje gevaarlijker dan hier.

En hoewel de oorlog vreselijk was en de vijand verschrikkelijk, zijn we de hele periode na de oorlog natuurlijk ruimschoots opgegroeid met wat je voor een groot deel best propaganda zou mogen noemen. Pas de laatste jaren komt er wat meer ruimte voor de nuance en de andere kanten van De Waarheid. En dan blijkt dat het echt allemaal zo zwartwit niet was.

Waarmee ik natuurlijk de oorlog en de vijand niet goed wil praten,dat is onmogelijk, maar de vijand was niet elke duitse burger en zelfs niet elke duitse soldaat. Zoals overal waren dat met name de mensen die die dienst uitmaakten en de bevelen gaven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder alle omstandigheden heb je goede en slechte mensen. In oorlogstijd is het aantal goede echter in de minderheid. Maar er waren zeker goede Duitsers, die Nederlanders probeerden te helpen in zo verre dat mogelijk was in hun omstandigheid.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk waren er vele dienstplichtigen die zich redelijk normaal gedragen hebben.

Een verhaal dat dit illustreert is het verhaal van Karl-Heinz Rosch.

Karl-Heinz Rosch was een jonge jongen die onderdeel uitmaakte van de bemanning van een stuk geschut bij een Nederlandse boerderij, aan het eind van de oorlog.

Deze jongen moet uit ervaring geweten hebben dat er iets niet in de haak was, de boerderij werd namelijk door geallieerd geschut onder vuur genomen. Hij heeft zijn leven gegeven om de kinderen van de boerderij te redden.

Deze toch wel enigszins heldhaftige, maar bovenal belangeloze daad is vervolgesn 60 jaar doodgezwegen, zelfs zijn familie in wat later Oost-Duitsland (DDR) werd was niet op de hoogte van de toedracht.

Toegevoegd na 3 minuten:
Een ander voorbeeld, zij het niet in Nederland was Wilm Hosenfeld (tweede link). De man komt als karakter voor in de film the Pianist, naar het boek van Władysław Szpilman.

Deze man heeft ook als Nazi-officier, maar vanuit levensovertuiging (religieus in dit geval) van alles in het werk gesteld om mensen als bijvoorbeeld Joden te redden. Zelf is hij verdwenen in een Russisch gevangenenkamp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er bestaan geen goede of slechte volken.

Er bestaan wel goede en slechte mensen.

Er waren veel duitsers die tijdens de bezetting nederlanders hielpen.

Ook waren er nederlanders die de duitsers hielpen