als ik particulier ga huren via een makelaar van netto 700,- maandhuur heb ik dan recht op huursubsidie?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
De maximale huurprijs waarbij je nog huurtoeslag kunt krijgen, wordt pas per 1 januari 2016 bevroren en niet al volgend jaar. De grens ligt dit jaar op 699,48 euro per maand.
Als je aan de andere voorwaarde voldoet dan heb je daar recht op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als je aan de gestelde eisen voldoet wel, hier kun je ze lezen als je 23 jaar of ouder bent, maar jonger dan de aow leeftijd: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2016/voorwaarden_2016/ik_woon_alleen/23_of_ouder_jonger_dan_aow_leeftijd
fisbel
7 jaar geleden
@ronron1212:
De maximale huurprijs voor het gehele jaar 2015 is € 710,68. Voor 2016 is de maximale huurprijs eveneens € 710,68
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ligt in elk geval ook aan je inkomen en of je alleen bent of samen. Voor lagere inkomens geldt een lagere grens dan 700 euro.

Antwoorden (1)

Dat zou kunnen. De totale huur (dus kale huur inclusief servicekosten) mag voor huurtoeslag dit jaar (2016) niet hoger zijn dan 710,68 euro. Het hangt dus in elk geval af van je servicekosten. Ik ga er dan vanuit dat je met 'netto huur' de kale huur bedoelt.

Als de rekenhuur (dat is de kale huur inclusief servicekosten) niet hoger is dan 710,68 euro, dan kan het zijn dat je in aanmerking komt voor huurtoeslag. Je moet dan voldoen aan de overige voorwaarden, dus het moet (onder meer) een zelfstandige woonruimte zijn, je inkomen en vermogen mogen niet te hoog zijn, en specifiek voor deze - hoge - huur geldt dat je 23 jaar of ouder moet zijn.

De voorwaarden kun je hier vinden ( http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2016/voorwaarden_2016/voorwaarden_huurtoeslag_2016 ) en je kunt hier ( http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/ ) een proefberekening maken.

Toegevoegd na 17 uur:
Met dank aan Fisbel: kijk even op de site welke servicekosten de Belastingdienst meetelt voor de rekenhuur, dat komt niet altijd overeen met wat de verhuurder servicekosten noemt. (En het zou mij niets verbazen als dat vooral bij particuliere huur voorkomt.) Een hogere huur zou toch recht kunnen geven op toeslag als er servicekosten worden meegeteld die de Belastingdienst niet meetelt. Zie: http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2012/voorwaarden_2012/welke_servicekosten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
fisbel
7 jaar geleden
@Lies12:
Prima antwoord. De totale huur mag niet hoger zijn dan € 710,68 kale huur + SUBSIDIABELE servicekosten. Als de kale huur € 700 is en de servicekosten bijvoorbeeld € 25 kan er toch sprake zijn van huurtoeslag als de subsidiabele servicekosten niet hoger zijn dan € 10,68 Zie:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/toeslagen/huurtoeslag/huurtoeslag_2012/voorwaarden_2012/welke_servicekosten
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah, natuurlijk. Goede aanvulling! Ik zet het er even bij.