Hoe vraag je iemand wat er precies gebeurd is waarom ze gaan scheiden?

Buren van ons gaan scheiden. Deze buren kunnen wij heel erg goed mee. We zijn met 5 stellen tegelijkertijd in os rijtje komen wonen. En van het begin af aan klikte het meteen tussen dat stel en ons.

2 weken geleden zijn ze nog bij ons wezen koffie drinken en hebben we een gezellige avond gehad.

Eergisteren ineens een "te koop" bord in de tuin. En via een WhatsApp groep te horen gekregen dat ze gaan scheiden.

Mijn man en ik zijn hiervan best van slag. En ik wil ze toch eigenlijk wel vragen wat er aan de hand is. En ook niet ongeïnteresseerd overkomen. Want ik ben wel geïnteresseerd. Ik weet ook dat ze er zelf ook erg verdrietig van zijn.

Ik vind WhatsApp of email niet geschikt. Maar zo aanbellen durf ik niet goed. Ook omdat ze kinderen hebben. 13, 11 en 9.

Ik was net de hond aan het uitlaten word ik aangesproken door 2 voor mij onbekenden uit de buurt. Beginnen ze mij uit te horen over wat er bij die buren aan de hand is. Daar heb ik een bloedhekel aan. Maar dat schijn je te hebben in een dorp. In Amersfoort was dat echt niet gebeurd.

Ze begonnen de buurvrouw af te zeiken en dat zij de schuldige is en of zij al is opgerot...bla bla bla.
Dus ik heb het vermoeden dat er wel het e.e.a. is voorgevallen. Maar eigenlijk wil ik ze beiden en de kinderen laten weten dat ik er ben en ze eventueel wel wil helpen met wat dan ook.

Hoe en wanneer kan ik ze nu het beste benaderen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Vragen naar het waarom, is sowieso iets wat je niet moet doen. Wat je wel kunt doen is er naar toe gaan en vertellen wat je hebt gehoord. Ook kun je vertellen wat dit met jullie doet, hoe jullie meeleven en dat jullie willen helpen waar nodig is. Als de buurvrouw wil vertellen waarom het huwelijk is gestrand doet ze dat vanzelf wel. De reden doet er ook niet zoveel toe, als ze samen deze beslissing hebben genomen kun je toch niets doen om deze beslissing terug te doen draaien. En ook al hoor je van 1 van beiden het waarom, realiseer je dan dat 1 kant van het verhaal niet genoeg is om een oordeel te vellen over de ander, steun ze beiden waar nodig is, luister, zonder over de andere partij te oordelen, het is iets tussen hen, iets waar ze samen een goede weg in moeten vinden. Hou ook je adviezen voor je, tenzij zij daarom vragen. Luisteren en je hulp aanbieden is alles wat je kunt doen.

Een paar mogelijkheden . @Je kunt bellen. Als je de buurvrouw belt , kun je gewoon zeggen wat je inmiddels weet ["jullie gaan scheiden"] en zeggen dat je àls er behoefte bestaat voor ze bent. Of zij koffie komt drinken, bij jou waar niet haar 3 kinderen rondlopen en waar je dus zeker rustig kunt praten. Is het wel verstandig als jouw man niet onverwacht binnen komt zeilen. @Je kunt een [ouderwets] kaartje/briefje sturen aan beide [aan Marie en Jan] , vertellen dat je het zo jammer vind en een helpende hand bieden als ze die in deze drukke [verhuis-]tijden? nodig hebben. Maar dat is wel heel erg 'open' en geen antwoord is einde oefening. @Of je kunt een van tweeén aanspreken op straat, als jij de hond uitlaat en een van beiden loopt net de deur in of uit. Mijn ervaring is dat je het beste gewoon eerlijk kunt [en moet -je moet niets-] zijn. Houd het bij je zelf en zeg dat je het zulk vreselijk, onvoorstelbaar en onverwacht nieuws vindt , wat je hoorde en dat je het niet begrijpt... Meestal begint iemand , als je het inderdaad goed kunt vinden , uit zichzelf wel te vertellen . Maar een garantie heb je natuurlijk niet. Die is niet te geven, nog afgezien van het feit dat ALS iemand al begint te praten, vertellen, dat het maar een miniem onderdeel van de problematiek van de hele geschiedenis KAN zijn. Verwacht niet dat hoe goed je ze ook kent dat mensen ALLES aan je zullen vertellen : de vuile was hang je tenslotte niet buiten! Oh en vergeet niet dat wat je ook te horen krijgt altijd de HELFT van alles is , namelijk HAAR of ZIJN verhaal ... haar of zijn WAARHEID. Succes ermee!

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100