Hoe kan ik eerlijke mensen ontmoeten?

Ik wil graag een nieuwe vriendenkring opbouwen met eerlijke mensen die ik kan vertrouwen en helpen. Hoe doe ik dat? Hoe ontmoet ik eerlijke mensen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Als je veel netwerkt kom je vanzelf mensen tegen die in het verlengde liggen van jouw morele leefwereld. Je zal echter wel moeten investeren in sociaal contact en dat kan veel tijd en energie kosten.
Netwerken kan op het werk, in de kroeg, op een vereniging, maar ook op het internet via sociale netwerken zoals Hyves, Facebook en MySpace.

Maar dan nog is eerlijkheid relatief. Je kunt een mens nooit helemaal doorgronden. Stel dus niet te hoge eisen en wees niet altijd en overal te ernstig. Zeker niet op sociaal vlak. Dat stoot vaak af.

Het leuk hebben met elkaar mondt vanzelf uit in vriendschap. Vriendschap herkent vertrouwen en eerlijkheid als bondgenoten, maar niet als blinde voorwaarden.

Verwachtingen moet je op ooghoogte scheppen, niet ergens hoog in de wolken. Dat zorgt alleen maar voor teleurstelling.
Veel succes met het zoeken (en vinden!) van een geschikte vriendenkring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Eerlijke mensen vinden blijft altijd een gok. Je kunt niet zien aan iemands neus of hij eerlijk is of niet. Het is en blijft een kwestie van wederzijdse opbouw en het vertrouwen winnen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je weet nooit van te voren of iemand een eerlijk persoon is.
Daar kom je het beste achter als je een langere tijd met iemand omgaat en die persoon beter leert kennen.

Mensen ontmoeten kan je vrijwel overal.
In het café,discotheek maar ook in de bibliotheek of sportvereniging.
Kijk waar je eigen interesses liggen en zoek vanuit daar verder wat je daarin kan ondernemen.

Het internet is een mooi medium om mensen te ontmoeten en te leren kennen.
Je zou lid kunnen worden van bijvoorbeeld een forum van iets waar jou interesse ligt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een leuke en ontwapende vraag, waar ik graag een antwoord op wil geven.
Ga op je eerste gevoel af als je mensen ontmoet. Het eerste gevoel is vaak het beste gevoel.
Voel je onbehagen, niet aan beginnen dan.
De ogen zeggen vaak ook een hele boel, is er een goed oogcontact, en kijkt de persoon eerlijk?
Je zult veel bij je eigen gevoel ten rade moeten gaan, om eerlijke personen te ontmoeten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een mens is zo eerlijk als hij zich kan veroorloven.

Dat klinkt misschien wel negatief, maar of de oneerlijkheid nu gestuurd wordt door de heersende moraal, het geloof, persoonlijke opvattingen, een mens zal toch in eerste instantie aan zichzelf denken.

Door de eigenschappen van (on)eerlijkheid zul je vervolgens niet zo gemakkelijk de gezochte mensen kunnen vinden, je kunt het ze tenslotte moeilijk zelf vragen.

Ik vrees dan ook dat je, net als ieder ander, door schade en schande wijs zult moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij voel je het meestal echt wel aan of iemand te vertrouwen is. Maar ja, soms zit je er wel eens naast. Dat moet je er niet van weerhouden om opnieuw nieuwe mensen te vertrouwen. Het blijft een gok. Ik zeg toch, vertrouw op je gevoel.
13 jaar geleden
kan je nooit vinden in deze tijd!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga bij een bestaande vereniging,geeft niet wat. Daar heerst in ieder geval al een verenigingscode, men kent elkaar daar en er zal een zekere mate van vertrouwen heersen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lastige bij zulke zaken is, dat eerlijke, oprechte mensen , dikwijls niet aanvoelen wie niet eerlijk en oprecht is. Onoprechte, leugenachtige types herkennen hun 'gelijken' veel makkelijker. Niet voor niets bestaat het gezegde "Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten'. Er bestaat ook een gezegde : 'Wie goed doet, goed ontmoet' en vaak klopt dat ook wel, maar ook heel vaak niet. We kennen allemaal wel voorbeelden van argeloze 'eerlijken' die met open ogen worden 'uitgekleed' door zogenaamde vrienden, gewiekste familieleden, uitgekookte buren, die het niet zo nauw met waarheid en eigendommen nemen, enzovoort.
Tegen lieden die je opzettelijk en veelvuldig, slinks of grof 'oneerlijk' bejegenen, kun je je niet altijd wapenen. Hooguit kun je hen, zodra je er kennis mee hebt gemaakt, uit de weg gaan.
Het is verder wijs om in alle omstandigheden een portie gezonde achterdocht paraat te houden. Mensen hebben vaak talloze redenen om de waarheid een 'duwtje'te geven. En iedereen pakt wel eens een 'snoepje'. Iedereen heeft wel eens iets te verbergen. Uit schaamte, uit angst of omdat een zwijgbelofte aan iemand is gedaan.
Daar wordt een mens ook niet slecht van. Ik denk dat het een utopie is, om te menen een vriendenkring te kunnen opbouwen van uitsluitend 100% eerlijke , betrouwbare en behulpzame mensen. Sterker nog..ik ken niemand die volledig en altijd aan zo'n beeld voldoet en geloof me: ik heb een geweldig fijne vriendenkring. Een netwerk van (echte) mensen met sterke en zwakke kanten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
iK weet niet of je ze nog kan vinden. Wel kan je terug kijken naar je huidige vriendenkring of je iemand een kans kan geven. Uit jou vraag blijkt alsof je niemand meer vertrouwd. (uit je huidige vriendenkring daarom lijkt het alsof je op zoek bent naar nieuwe)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij jou sportvereniging maak een praatje om te beginnen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kunt eerlijke mensen vinden door vooreerst zelf eerlijk te zijn, de oneerlijke haal je er dan zo uit, met een beetje oefening kom je er wel