Eigenlijk een moderne autocratie . Een kleine machtskliek met een leider ( roerganger :)) die stap voor stap de macht naar zich toe heeft getrokken . Het heet nog steeds een communistisch socialistisch land . Het enige wat het daar nog mee te maken heeft is het een (1) partij stelsel ( dat was typisch Vd oude communistische regeringen ) maar ook voor andere niet zo vriendelijke regering's vormen ( hitlerduitsland , Argentinië ,Chili enz ) China is wel (zgn ) communistisch en socialistisch maar het is het minst idealistische wel zeer kapitalistisch en zeer pragmatische maar ook imperialistische land in de huidige moderne geschiedenis . Precies waar r oer roerganger Mao zo op tegen was . ( maar ja Frankrijk kreeg ook een keizer na de Franse revolutie ) :) de huidige leider maakt deel uit van een machtskliek die al tijdens mao actief was . Een meedogenloos maar toch pragmatisch leider . Je kan veel kritiek hebben op de enorme zeg landje pik politiek vanChina van kunstmatige eilanden opspuiten en daar Chinees grondgebied van claimen met de zee ( en de grondstoffen )er om heen . Ook in Afrika de chinezen kopen ( of huren ) hele gedeelten van landen en halen dat helemaal leeg . De samenleving heeft een enorme economische groei gekend nog nooit in de ons bekende geschiedenis is zo'n prestatie geleverd . Het gaat ons in Europa wat aan ons voorbij het volume en de dynamiek van hun economie is enorm !!! Het hele systeem gaat om China weer heel groot en machtig te maken daar is de economie bijna ondergeschikt aan . Het rechts systeem is onduidelijk en corrupt en anderzijds volledig ten dienste van de macht . Absolute willekeur . Maar zo zien wij dat met onze oude Europese bril en onze morele vingertjes . Het is een zeer interessante dynamiek wat daar nu plaats vind . Een ex machtig keizerrijk toen zeg 100 jaar gekoloniseerd en nu op weg een nieuwe supermogendheid te worden . De Russen en de Amerikanen moeten wat plaats maken en dat gaat spanningen geven ! En dat gaat geen 100 jaar duren . :(:(
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

In 1982 werd de nu nog steeds geldende grondwet aangenomen, en artikel 1 daarvan luidt als volgt: “de Volksrepubliek China een socialistische staat onder de democratische dictatuur van het volk, geleid door de werkende klasse en gebaseerd op de alliantie van arbeiders en boeren. Het socialistische systeem is het fundamentele systeem van de Volksrepubliek China; sabotage van het socialistische systeem door enige organisatie of individu is verboden”.
fremar