Vroeger was er in Woensel (Eindhoven) een Wilhelminaplein, dat heet nu anders, wat is hudige naam?

Toegevoegd na 2 uur:
is het in antwoord gegeven plein niet altijd Eindhovens geweest?
in het boek Een staat in een Stad wordt beschreven hoe in Woensel door Philips haa eerste 42 woningen werden gebouwd voor arbeiders. De huizen op het Eindhovense plein zijn echter nogal majestueus. Woensel werd in 1920 bij Eindhoven gevoegd, mogelijk is toen de naam gewijzgid.

Toegevoegd na 2 uur:
is het in antwoord gegeven plein niet altijd Eindhovens geweest?
in het boek Een staat in een Stad wordt beschreven hoe in Woensel door Philips haa eerste 42 woningen werden gebouwd voor arbeiders. De huizen op het Eindhovense plein zijn echter nogal majestueus. Woensel werd in 1920 bij Eindhoven gevoegd, mogelijk is toen de naam gewijzgid.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Heet nog steeds zo: https://nl.wikipedia.org/wiki/Wilhelminaplein_(Eindhoven)
SimonV
8 jaar geleden
Heb je hier een bron van?
Het enige plein dat ik kan vinden heet (Woenselse) Markt. http://www.oudwoensel.nl/historie/woenselsemarkt/
SimonV
8 jaar geleden
En het huidige Wilhelminaplein ligt volgens mij niet in Woensel.

Het beste antwoord

Het Wilhelminaplein werd omstreeks 1904 aangelegd. Daarvoor was het al een paar jaar het terrein voor de kermis geweest. Hier is een foto van het plein te zien hoe het er in 1914 uitzag: http://www.eindhoveninbeeld.com/eindhoveninbeeld.php?foto=152&position=right_bottom

Het is altijd een soort van evenementenplein gebleven. In 1934 werd er dinsdags markt gehouden en was er een visafslag. De markt is in 1953 verplaatst naar het Frederik van Eedenplein.

Tijdens de oorlog was de naam tijdelijk Willemsplein, want de bezetter wou de verwijzing naar koningin Wilhelmina wegpoetsen. De straatnamen van Prins Hendrik en Emma mochten wel blijven; zij waren overleden en begraven en dus voltooid verleden tijd.

Maar het plein heet heden ten dage nog altijd Wilhelminaplein. Dat is niet veranderd.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
sorry voor de min. Je bron is goed, maar "de Bergen" ligt niet in Woensel, maar is het gebied rond de Grote Berg en de Kleine Berg.; net zoals het Wilhelminaplein.
Amadea
8 jaar geleden
In Woensel heeft nooit een Wilhelminaplein bestaan. Dus die min zou je beter aan de vraag kunnen toekennen!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dat er het Wilhelminaplein niet in Woensel ligt is juist wat ik aangeef. In jouw antwoord wordt dat niet genoemd waardoor de indruk blijft bestaan dat het plein wèl in Woensel lag. Als je het in je antwoord duidelijk had gemaakt had je van mij geen min gehad en had ik mijn antwoord niet gegeven. En nee....ik ben niet te beroerd om een min te motiveren.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
er is dus WEL een Wihelminapleln geweest, het lag bij de huidige Werverstraat ten noorden van het gebouw van het grote kantoor van de Rabobank. Daar bouwde Ph de eerste woningen. Ze staan er nog!

Andere antwoorden (1)

Er is in Woensel nooit een Whilhelminaplein geweest. Dit plein ligt tegen het centrum van Eindhoven, vlak tegen de witte Philipsfabrieken aan de Emmasingel. Woensel ligt aan de andere kant ( noordkant) van het spoor, in tegensteling tot het Wilhelminaplein.

Toegevoegd na 6 minuten:
Philips heeft op meerdere plekken destijds arbeiderswoningen gebouwd, o.a. in Strijp en het bekende Drents Dorp. Dit waren inderdaad aanmerkelijk minder chique woningen dan die aan het Wilhelminaplein staan. Die woningen werden bewoond door o.a. de bovenlaag van Philips dat er vlak bij lag