Waarom worden er zo veel taalfouten gemaakt op deze site?

Zijn Nederlanders dan werkelijk zo slecht in het beheersen van hun eigen taal?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom maak jij een taalfout?
'zo veel' moet 'zoveel' zijn...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
:)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jezelf bang bent voor taalfouten kun je Google Chrome overwegen, deze heeft een spellingscontrole aan boord. Heeft alleen wat moeite met samenstellingen. En omdat jezelf de taal goed of beter dan de meesten beheerst ga jij je eraan ergeren. Als mensen een grove spellingsfout maken mag je ze gerust verbeteren, maar betweterigheid wordt absoluut niet gewaardeerd door de meesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@ferryp, waarom ben jij hier 'bovengemiddeld' gevoelig voor?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat te denken van je eigen taalfout ?
Zie onderstaande zin. ferryp Het meervoud van grens wordt gepseld met een -z.
Grenzen, dus.
gepseld????Zie je hoe snel je en taal of spelfout kunt maken?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit had je ook nog als antwoord op mijn vraag gegeven terwijl het een reactie is.Dus als je anderen wilt verbeteren moet je zelf ook geen fouten maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Da vinne weluek!! Dan heben dandre gVs wad te zeike drovr.
rose
14 jaar geleden
Je bedoeld waarschijnlijk niet zozeer dat ze slecht zijn in het beheersen van hun eigen taal, maar dat ze hun eigen taal slecht beheersen.

Antwoorden (15)

ten eerste omdater geen spelingscontrole op de site zit. Ten tweede omdat de schermpjes zo enorm klein zijn dat je moeite moet doen om eea te kunnen zien als je op een normale afstand zit. Ten derde omdat het om de inhoud gaat,en niet per se om de spelling.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het gaat om de antwoorden en niet of iemand een d of t verkeerd zet of een koma vergeet
Nobody is perfect
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de wel spellingscontrole lopen als ik een antwoord typ, dus dat kan de reden niet zijn. Verder vind ik het antwoordscherm tijdens het typen ook niet te klein.

Alle fouten hebben denk ik eerder te maken met slechte taalbeheersing en tevens met gemakzucht van de mens. Tegenwoordig vinden veel mensen het de moeite niet meer, om even na te denken over taal. Bij twijfel over spelling wordt niet meer het woordenboek ( kan ook de online versie zijn) gepakt, maar wordt er direct getypt. Even een naslagwerk pakken kost immers tijd en energie. Dat we daarmee langzaamaan onze moedertaal omzeep helpen, doet kennelijk niet ter zake.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Als je de taal niet beheerst, houdt alles op. Het probleem op deze site is, dat er overhaast geantwoord wordt om vooral de eerste te zijn. Naast spellingscontrole zou zelfcontrole een goede optie zijn. Even nalezen wat je getypt hebt, maar daar gunt men zich geen tijd voor.
Online ben je alleen moreel verantwoordelijk om correct te schrijven. Bovendien is een toetsenbord voor veel mensen een uitdaging > corrigeren is soms voor mensen te veel werk, uit luiheid of uit onkunde.
Ik heb wel een spellingcontrole in dit schermpje, dat is vrij nuttig (mozilla firefox en google chrome).

Hiernaast blijft het inderdaad een probleem voor veel mensen om goed te spellen, en vooral zinsopbouw (interpunctie, woordvolgorde, etc). Ik ken er ontzettend veel die precies schrijven zoals ze praten, en alles wat ze hebben geleerd naar een duistere hoek van hun brein duwen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze vraag is al in vele hoedanigheden voorbij gekomen.
Ik zou zeggen, maak je er nou maar niet druk over.
Niet iedereen is even goed in taal en bij een site als goeie
vraag blijkt duidelijk dat velen weinig van de lessen op school begrepen hebben. Van belang is echter dat je begrijpt wat er bedoeld wordt met een vraag.
De taalfouten neem je gewoon voor lief. Je kunt daar toch niets aan veranderen, alhoewel het soms tenenkrommend is. Troost je maar met de gedachte dat de mensen die slecht spellen waarschijnlijk hele andere talenten hebben.
De ene mens is de andere niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
precies rubro +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
dat kan meerdere oorzaken hebben maar het belangrijkste is toch of je weet wat er bedoelt word .
voor spelling nederlands dictee moet je op een andere site wezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Niet iedereen heeft het niveau van een academicus op de Nederlandse taal. Sommige mensen komen niet verder dan een lagere opleiding. Daar kunnen zij helemaal niets aan doen.

Is het nu dat tijdens die lagere opleiding, die persoon voldoet aan de eisen van de opleiding. Maar als hij van school af is dat hij moet voldoen aan het niveau van een academicus?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kortom, als je gewoon niet goed bent in Nederlands, dan wordt die je hele leven achtervolgt. Ook al ben je schilder en ga je in je vrije tijd hier op GV zitten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft echt geen academicus te zijn om de Nederlandse taal te beheersen en als je de school hebt verlaten met een onvoldoende daarvoor, kun je altijd nog even de moeite nemen om de spelregels alsnog tot je te nemen.
Velen weten precies hoe de spelregels van het voetbal in elkaar steken (om maar iets te noemen) maar de spelregels van de taal, iets waar je toch dagelijks mee omgaat, lapt men aan zijn laars.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus iedereen is in staat om die regels te leren. Ook al heeft hij dit geprobeerd zijn 4 jaar opleiding en de basisschool? Daar ben ik het niet mee eens. Niet iedereen hetzelfde leren. Daarom zijn er veel verschillende scholen. Voor elk wat wils.
Ik betrap mezelf erop dat als ik met mijn gsm antwoorden geef eerder een spelfout maak dan wanneer ik achter mijn pc zit. Misschien dat dit voor meer mensen geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de leeftijd er ook mee te maken heeft van de gebruikers . Bij de iets oudere gebruikers is volgens mij de kennis van de taal iets afgevlakt. En het ligt er volgens mij er ook aan hoeveel jaren iemand een opleiding heeft gehad en welke !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou Teun,ik denk juist dat de iets oudere gebruikers minder taalfouten maken,omdat het er vroeger al op de lagere school werd ingestampt. Daarbij maakt het volgens mij ook veel uit,of je veel leest of niet!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kan je wel vertellen dat die kleine dingen je aan het twijfelen zetten zetten zoals : ie dt , : ! En je hebt gelijk over het lezen .
Omdat we mensen zijn die fouten maken, maar wel bereid zijn elkaar te helpen d.m.v. goede antwoorden te willen geven.
Als we iedereen gaan wijzen op taalfouten, zullen er vele mensen weglopen en GV is voor iedereen. En niet alleen voor mensen die perfect Nederlands kunnen.

Stel je voor als de meeste mensen hierdoor weglopen hoeveel goede antwoorden er verloren gaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De grootste oorzaak hiervan is dat mensen graag snel antwoord willen geven. En wanneer zij het juiste antwoord hebben gegeven hoeven mensen daarna niet meer te antwoorden. En dan is de kans groter dat hun antwoord wordt gekozen als beste antwoord.
En ja, op dit soort sites doen mensen mee van allerlei niveaus, dus heb ook respect voor die persoon die slechts lagere school heeft maar toch goed kan meedoen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat,Edje ,gaat wel op voor type,maar niet voor taalfouten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+
kan gemak zucht zijn of net als ik afasie hebben na cva en tia's maar als het antwoord klopt lijkt het mij al iets waar mensen over na gedacht hebben toch
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de snelheid van reageren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt omdat het foutloos schrijven geen doel op zichzelf kan en mag zijn.

Er zijn spellingsfundamentalisten die vinden dat dat wel zo zou moeten zijn.

Zodra het fautloos schrijven je hoogste doel is, doe je het echte doel tekort: communiceren en kennis uitwisselen.

Gellukkig zijn er niet zoveel van die ceikerts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat de meeste mensen geen typediploma hebben (ik ook niet). Het blijkt dat je met typen sneller fouten maakt dan tijden het schrijven. Ik kijk meestal naar het toetsenbord en ja dan verschijnt er van alles op het scherm. Daarom maak ik mijn tekst meestal in Word aan en laat de spellingcontrole zijn werk doen. Nou blijkt die ook weer niet waterdicht te zijn, maar Microsoft heeft toch zijn best gedaan en ik ook. En…uiteindelijk gaat het om de inhoud niet waar?

Toegevoegd na 2 uur:
En ach, wat maken een paar taalfouten eigenlijk uit, we kunnen toch wel lezen wat er staat!!!

Alle silme msenen knunen dit lzeen. Ik kon het neit glevoen teon ik het zag. Het fnemoeanl pwoer van je hrenesen deot alels op de jiutse vlogodre. Vloegns een sutide van de Unvireisadde van Cmabrigde, het maakt neit uit de vlogodre van de ltretes in een wrood, je meot aeleln zrgoen dat je de ereste en de latsate lteter op jisute pelk zet. De rset mag je een zoojte van mkaen. Dat kmot odmat je hrenesen neit lteetr per leettr, maar wel de gorep lteters bij eaklar. Luek he? Als je dit kan lzeen suutr door naar je virednen.