Bedreigt olie het voortbestaan van de mensheid?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.3K
paulus811
8 jaar geleden
Niet alleen olie, er is een lijst met factoren die de mensheid bedreigen. Bovenaan staat de mensheid zelf.
erotisi
8 jaar geleden
Als alle olie op is, dat duurt nog even, dan zijn er wel andere bronnen voorradig hopelijk genoeg voor iedereen maar de hele mensheid zal er niet aan onder door gaan bij een tekort, tenzij.... Ik heb laatst gehoord dat wil een samenleving stand houden deze uit minimaal 40.000 mensen moet bestaan. Nou als je die in stand weet te houden door wat wind en zonnenenergie zal de mensheid niet uitsterven in ieder geval niet daar aan
Erna55
8 jaar geleden
@dom vragertje :
Wat als het antwoord "ja' zou zijn ?
Wat als het antwoord "nee" zou zijn ?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
@Erna55
1) Dan gaan we dood
2) Dan overleeft de mensheid misschien (er zijn namelijk ook nog andere bedreigingen)

Het beste antwoord

Nee, dat doet het niet.

Dat er een rechtstreeks verband is tussen de verbranding van fossiele brandstoffen en klimaatverandering is evident. Dit zorgt nu al voor slachtoffers en kan (lees: gaat) nog tot miljoenen doden leiden. Direct door een toename in droogtes, fijnstof, een stijgende zeespiegel, et cetera, maar zeker ook indirect door bijvoorbeeld oorlogen.

Zelfs een globale, nucleaire oorlog gaat waarschijnlijk niet voor de totale extinctie van de mensheid zorgen.
Áls de mensheid al voor haar eigen uitsterven verantwoordelijk gaat zijn, is momenteel kunstmatige intelligentie de meest plausibele kandidaat.

Al liggen oorzaken als asteroïden en gammaflitsen meer voor de hand.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De olie zelf is totaal geen bedreiging voor de mensheid. Wél de verbranding ervan !

Door de verbranding komen allerlei stoffen in de atmosfeer, waaronder CO2.

CO2 is een broeikas gas waardoor de aarde opwarmt. Er is maar weinig voor nodig om ons (in het afgelopen tijdperk) redelijk stabiele klimaat op hol te laten slaan. Wanneer dat zou gebeuren, dan wordt het te warm en te droog voor plantengroei. (Groene) planten staan aan de basis van alle voedselvoorziening. Zonder voedsel sterft uiteindelijk ook de mens.

Wanneer we olie (en gas en steenkool) in een langzaam tempo verbranden kan de natuur zich (nog) herstellen. Helemaal niet verbranden is natuurlijk nóg beter.

Op dit moment verbranden we met z'n allen in een razend tempo onze fossiele brandstoffen. Niet alle wetenschappers zijn het er over eens, maar de meeste wetenschappers waarschuwen wel dat het momenteel de verkeerde kant op gaat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je impliceert in je antwoord dat door het opstoken van fossiele brandstoffen in het huidige tempo op onze ganse planeet straks geen enkel plantje meer kan groeien. Lees ik dit correct? Zo nee, hoe gaat dit dan voor de totale uitroeiing van de mensheid zorgen?
Zo ja, heb je daar een bron bij?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Hier een uitgebreid artikel over welke bedreigingen er ontstaan wanneer elkaar versterkende effecten op gaan treden bij de opwarming van de aarde:
http://hier.nu/klimaatbureau/pagina/terugkoppelingen-klimaatverandering-versnelt-zichzelf
en ook dit: https://en.wikipedia.org/wiki/Runaway_greenhouse_effect#Earth
En dit:
http://www.technologyreview.com/view/426608/how-likely-is-a-runaway-greenhouse-effect-on-earth/ En wat een runaway greenhouse effect doet met een planeet, daarvoor verwijs ik naar onze zuster-planeet: Venus.
http://home.online.nl/~gjdekok/venus.htm
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De conclusie van Technology Review is dat het 'runaway greenhouse effect' zelfs ten principale al een zeer onwaarschijnlijk toekomstbeeld is voor onze planeet. Volgens Wiki zou een dergelijk scenario "mogelijk kunnen zijn als 10 keer de hoeveelheid van de huidige hoeveelheid fossiele brandstoffen in de aardbodem wordt verstookt", althans, volgens de modellen van een wetenschapper die in dit scenario gelooft (James Hansen).
Er zijn ook wetenschappers die überhaupt niet geloven dat een dergelijk effect op Aarde mogelijk zou zijn, zoals Joh Houghton. Je eerste link refereert slechts in een korte alinea aan "sommige wetenschappers" die voor een 'runaway greenhouse effect' waarschuwen. Kortom: je eigen bronnen spreken voornoemd effect eerder tegen dan dat het als een plausibel toekomstscenario wordt gepresenteerd.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Hmmm...
Dan hoeven we ons dus helemaal niet druk te maken over een klimaatverandering. Pfiew... wat een opluchting.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Even zonder gein. Klimaat verandering zorgt voor woestijnvorming en droogte. Dat bedreigt ernstig onze voedselvoorziening en daarmee de mens. Tot zover de situatie op aarde. Mijn opmerking dat er geen plantje meer groeit is omdat in relatie tot een klimaatverandering vaak naar Venus verwezen wordt waar het proces van klimaatverandering eerder wél heeft plaatsgevonden. Er heersen daar temperaturen van +500 graden celcius en nee, in die temperaturen groeien geen planten meer.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zijn we het volgens mij op zich wel met elkaar eens (zie mijn antwoord) Ik leid er echter niet uit af dat sec het verstoken van fossiele brandstoffen tot het definitieve einde(!) van de mensheid zal leiden.
En dát is de vraag; niet of klimaatverandering desastreus is voor de mensheid, want dat is het, maar of klimaatverandering het voortbestaan(!) van de mens in gevaar brengt.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
We zijn het, op zich, ook niet oneens, wat mij betreft. Toch verwacht ik niet veel goeds voor de mensheid van voedsel- en watertekorten. Op z'n minst worden de aantallen zo klein dat we de huidige maatschappelijke ontwikkeling dag kunnen zwaaien, en dan alleen nog maar als we alle oorlogen om het voedsel en het water overleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ook die verwachtingen deel ik.
Ik verwacht omstandigheden zoals deze worden geschetst in post-apocalyptische verhalen. 'The end of society as we know it', zeg maar. Maar er zal altijd een (kleine) groep mensen overleven. Ik heb althans geen enkele reden om daar aan te twijfelen.