Hoe maak je een afspraak om 02:30 uur in de nacht dat wintertijd ingaat?

Stel: Je moest gaan vliegen en op je ticket stond dat je vlucht op 25-10-2015 om 02:30 uur vertrekt. Precies in dat extra uur door de ingang van wintertijd. Het wordt die nacht 2x 02:30 uur.

Hoe maak je een afspraak waarbij duidelijk is aan alle deelnemers hoe laat ze ergens moeten zijn in dat specifieke dubbele uur op wintertijdnacht?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Leuke vraag!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zorg dat je om 2.25 uur aanwezig bent, beter te vroeg dan te laat, voor de vliegreis moet je ruim op tijd aanwezig zijn en het instappen begint ook rond 2.00 uur, het lijkt me stug dat ze je een uur laten zitten.
Cryofiel
8 jaar geleden
In alle ongevingen waarin ik heb gewerkt werd dit probleem opgelost door elk tijdstip in UTC te noteren. UTC is uniek, het kent geen tijdsprongen. Dus geen dubbele tijden en geen tijdgaten. In niet-technische omgevingen is men niet gewend aan UTC en kun je dus beter expliciet "zomertijd" of "wintertijd" vermelden.

Het beste antwoord

Om het verschil duidelijk te maken, kun je bij tijdstippen vanaf 02:00 uur tot 02:59 uur de eerste keer dat dit uur wordt doorlopen achter het tijdstip vermelden: zomertijd.
En bij tijdstippen dat dit uur voor de tweede keer wordt doorlopen: wintertijd.

Op Schiphol hebben ze vreemd genoeg nog geen oplossing voor dit probleem gevonden.

Toegevoegd na 9 minuten:
De wetgever legde het al decennia geleden precies vast. De Wet tot nadere regeling van de wettelijke tijd meldt: „Wanneer enig ambtelijk geschrift een tijdaanwijzing bevat welke betrekking heeft op het laatste uur van het tijdvak, bepaald bij Ons in artikel 1, tweede lid, bedoelde besluit, wordt bij de tijdaanwijzing aangegeven dat deze Midden-Europese Zomertijd betreft.”
SimonV
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Op Schiphol is dat ook niet nodig, je moet ruim van te voren aanwezig zijn en het instappen begint ook minimaal 15 minuten voor de vlucht, ze laten echt geen vliegtuig een uur op de grond staan, omdat de tijd is overgegaan in zomer- of wintertijd. Prima antwoord, kan nog niet plussen.
SimonV
8 jaar geleden
@Crea: bedankt! Als mijn intercontinentale vlucht om 2.30 uur vertrekt, dan is het niet duidelijk of ik om 23.30 uur of 0.30 uur aanwezig moet zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De klok gaat om 3.00 snacht een uur terug, dus die vlucht haal je nog wel :)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+Plus en ik zet wel ergens een "Crea-plus".
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
:) Beter te vroeg dan te laat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Antwoord niet helemaal volledig, maar er wordt in de vraag dan ook alleen gesproken over vertrektijden.
Meer verwarrend is het voor degene die iemand moet ophalen.
Die moet kijken wanneer het vliegtuig is vertrokken en de vliegtijd vergelijken met eenzelfde vlucht van een andere datum. Dan kun je uitrekenen of het vliegtuig in het eerste of tweede uur aankomt (zolang schiphol.nl daar geen oplossing voor heeft).
SimonV
8 jaar geleden
@Jackall Het "landingsprobleem" werd in de link beschreven:
Het werd zondagochtend eerst half drie, en een uur later, toen de klok een uur terug was gezet, nog eens half drie. „Maar op de website van Schiphol werd bij de aankomsttijden van vluchten op geen enkele manier vermeld om welke 02:30 uur het ging”. Tussen 02:00 en 03:00 kwamen volgens de website tien vliegtuigen aan op de luchthaven. Maar die landden dus in de loop van twee uur tijd. En dat bleek inderdaad verwarring op te leveren. Meerdere afhalers hebben Schiphol dit weekend gebeld om te vragen of de gemelde aankomsttijd zomer- of wintertijd betrof, vertelt de woordvoerder van Schiphol na een klein onderzoek. Nergens was te zien om welke tijd het ging. „We zullen de informatie voor de afhaler duidelijker maker.” Hoe precies, dat wordt nog nader bekeken. Een KLM-woordvoerder meldt dat passagiers op hun ticket alleen te zien krijgen dat ze half drie lokale tijd landen. „Op de een of andere manier gaat dat altijd goed.”
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Schiphol heeft het altijd over lokale tijd. En vanaf 21oktober staat er op schiphol.nl de nieuwe timetabel (wordt men ook niet veel wijzer van).
Ik vind jouw oplossing wel handiger.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik bedoel de oplossing van @Jackall
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@SimonV
Het landingsprobleem werd in de link beschreven maar er is geen oplossing geboden voor de ophalers.
"Een KLM-woordvoerder meldt dat *passagiers* op hun ticket alleen te zien krijgen dat ze half drie lokale tijd landen. Op de een of andere manier gaat dat altijd goed.”...
Me dunkt dat je als passagier ooit landt ;)
SimonV
8 jaar geleden
@Jackall
Precies. Vandaar mijn opmerking in het antwoord: "Op Schiphol hebben ze vreemd genoeg nog geen oplossing voor dit probleem gevonden." ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dus (dank SimonV) de wetgever legde vast:
25-10-2015 02:30 CES is zomertijd
25-10-2015 02:30 is wintertijd...
Dus zonder nadere specificatie geldt wintertijd. In dat specifieke uur.
toch? Het ticket was maar een voorbeeld (niet eens Schiphol, maar daar zal het probleem zeker ook spelen.). Denk ook aan de ploegendienst die elke nacht om 2:00 start. In die fabriek speelt dit probleem jaarlijks. Computers gaan eenvoudig met tijdomzettingen om, maar mensen niet. Dus juist daar waar systemen interactie hebben met mensen gaat dat makkelijk mis.
SimonV
8 jaar geleden
"25-10-2015 02:30 CES is zomertijd
25-10-2015 02:30 is wintertijd…
Dus zonder nadere specificatie geldt wintertijd. In dat specifieke uur.
toch?"
Ja, dat klopt.