Krijg je een boete als je in een lantaarnpaal van het openbare net een kapotte lamp vervangt?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
3.8K

Antwoorden (3)

Dat is natuurlijk niet te zeggen, of je een boete krijgt. Zeker niet nu de politie aan het staken is. Kan je wel een boete krijgen? Ja, dat kan zeker. Maar dat hangt wel af, van de manier waarop je te werk gaat. Het is in elk geval geen normale gang van zaken dat burgers lampen vervangen van straatlantaarns. Je kan de vraag stellen, wat de burger daarmee te winnen heeft, en waarom er niet gewoon een melding gemaakt wordt bij de gemeente. Of zit er wellicht is anders achter. Is er een boete uitgeschreven voor het klimmen in de lantaarnpaal er wordt er nu een goede uitweg gezocht om onder de boete uit te komen?

In de model APV staat in elk geval het volgende artikel:
Artikel 2:48 Hinderlijk gedrag op openbare plaatsen

1. Het is verboden:
a. op een openbare plaats te klimmen of zich te bevinden op een beeld, monument, overkapping, constructie, openbare toiletgelegenheid, voertuig, hekheining of andere afsluiting, verkeersmeubilair en daarvoor niet bestemd straatmeubilair;

Verder kan het ongeoorloofd en wellicht ook ondeskundig rommelen aan gemeente-eigendommen wellicht geschaard worden onder baldadigheid.

Artikel 424 Wetboek van Strafrecht
1 Hij die op of aan de openbare weg of op enige voor het publiek toegankelijke plaats tegen personen of goederen enige baldadigheid pleegt waardoor gevaar of nadeel kan worden teweeggebracht, wordt, als schuldig aan straatschenderij, gestraft met geldboete van de eerste categorie.
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De Gemeente kan zich (al naar de plaats waar je woont) zeer, een beetje of niet formeel opstellen. Als er sprake is van een uitvlucht dan ben je vast de klos. Als je een gebrek opheft waar de Gemeente geen tijd/ geen prioriteit voor heeft, zullen ze het al snel best vinden. Natuurlijk wel melden dat je het gaat doen (wat voor de Gemeente soms aanleiding is om zich te schamen en het toch zelf op te lossen).
Mooi afgewogen antwoord (plus) maar zie ook mijn antwoord. Gemeenten/ hun ambtenaren denken tegenwoordig ook vaak gewoon praktisch!
Dat hangt af van de manier waarop het gebeurt. Sommige lampen knipperen voortdurend, er moet dan een nieuwe starter in. Het voortdurende geflits gaat inderdaad behoorlijk irriteren en kleine kinderen zijn er bang van. Doorgaans volstaat een melding aan de gemeente, maar die reageert soms zo laks dat ik me kan voorstellen dat iemand het dan maar zelf gaat doen. Wel graag veilig met een voldoende grote ladder.

Zeker als jouw vervanging volgt op diverse verzoeken kan ik me haast niet voorstellen dat de gemeente een boete oplegt, het is immers de gemeente zelf die in gebreke was gebleven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je een kapotte lamp vervangt van de openbare verlichting, dan heb je kans dat je een boete krijgt.
Als je nummer 080063535 belt en de straat en het nummer van de lichtmast dan wordt deze lamp binnen 14 dagen vervangen.