Alcoholisme is een verslaving die veroorzaakt dat de lijder eraan zoveel alcoholhoudende drank drinkt dat zijn of haar gezondheid, werk of sociaal leven daaronder te lijden hebben.

Alcoholisme kan gezien worden als een progressieve aandoening die meestal geleidelijk ontstaat. Men begint met af-en-toe een drankje voor de gezelligheid, na verloop van tijd neemt de frequentie van die drinkmomenten toe en uiteindelijk komt de persoon in kwestie (of diens omgeving) tot de ontdekking dat men niet (of minder goed) meer kan functioneren zonder gedronken te hebben. Gedragingen worden in steeds sterkere mate door de drank beïnvloed, en leiden tot onder meer plichtsverzuim, verwaarlozing, ruzie en geheugenstoornissen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Als je regelmatig bloed in je alcohol hebt.

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik zie dat ik de eerste min al heb, maar ik kan dit gewoon niet al te serieus meer nemen, als ik aan de onderkant van deze pagina kijk zie ik:

1. waaraan herken je een alcoholist
2. wanneer ben je een alcoholist ?
3. Wat is het verschil tussen een alcoholist en een probleemdrinker?
4. Waar ligt de grens tussen een 'verslaving aan alcohol' en een alcoholist?
5. Ben je alcoholist als je 2 glazen wijn per dag drinkt?

Met de zoekfunctie is ongetwijfeld deze zelfde vraag (in essentie) nog veel en veel vaker terug te vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Plus van mij.
Voor de toevoeging.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook van mij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
plus kort maar krachtig lodewijk
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ook al waar!
Daar zijn eenvoudige testjes voor die je door het beantwoorden van enkele vragen inzicht kunnen geven in je drinkgedrag en je mate van afhankelijkheid van drank.

Signalen zijn :

- dagelijks drinken en dat niet over willen slaan
- als je drinkt meer dan 1 glas drinken
- er wel eens op gewezen zijn dat je best veel drinkt
- regelmatig meer dan 2 drankjes wegwerken.

Maar weinig mensen die aan dat profiel beantwoorden zullen zichzelf alcoholist voelen of noemen, maar er is dan al wel zeker sprake van een zekere afhankelijkheid, en dus zit je dan een beetje in de gevarenzone. Waarbij zij gezegd dat je dat wel jaren- en jarenlang kunt volhouden en je zonder aanleiding geen probleemdrinker hoeft te worden. Echter, die eventuele aanleiding is dan wel een HEEL groot risico, en 'aanleidingen' komen in ek mensenleven voor.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je gevoelig bent voor alcoholverslaving, dwz dat je zonder dwang van buitenaf absoluut niet KUNT stoppen.

Als mensen een tijdje nogal wat drinken, door toevallige omstandigheden, of in de vakantie, en daarna gewoon weer met koffie en thee in de weer zijn, dan zijn dat geen alcoholisten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je tijdens je verslaving maar één vriend hebt, en dat is de drank zelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel sterk opgemerkt +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn vriend Johnnie (Walker)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dit is helemaal waar! Maar waarom zetten mensen kennelijk lukraak minnetjes bij sommige antwoorden? Maakt niet uit hoor voor mij, maar het ziet er kinderachtig uit.
Als je verslaafd bent aan alcohol en je functioneren er onder lijdt. Ik geef toe, alle definities hebben een mankement.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Net als bij iedere verslaving: als je niet zonder kunt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens een veel gebruikt diagnostisch handboek (de DSM-IV) is een alcoholist iemand die aan drie van de onderstaande 9 criteria voldoet:
- ontwikkelde tolerantie (veel nodig hebben om het effect nog te kunnen voelen)
- vaker en meer gebruiken dan je van plan bent
- last hebben van onthoudingsverschijnselen
- het gebruiken om onthoudingsverschijnselen te verminderen
- mislukte pogingen om het gebruik in de hand te houden
- veel tijd besteden aan gebruik of aan bijkomen van gebruik
- gebruiken ondanks dat je belangrijke dingen moet doen
- beperking van hobby’s, activiteiten of zelfs werk
- voortdurend gebruiken, ondanks dat je weet dat het schade oplevert.