Wat zijn de verschillen tussen (het in) ondertrouw (gaan) en verloven?

Per 1 sept verdwijnt de ondertrouw in NL, las ik in het nieuws. Ik dacht altijd dat dit min of meer gelijk was aan verloven, aangezien beide m.i. inhouden het geven van een trouwbelofte.

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

In ondertrouw gaan was een formaliteit bij de gemeente, dat moest je tussen een jaar voor je bruiloft 10 dagen voor je bruiloft regelen (eerder: niet meer geldig, later: nog niet geldig).
Voor het in ondertrouw gaan ga je naar de gemeente en moet je vast wat handtekeningen zetten.

Verloofd ben je als je ten huwelijk bent of hebt gevraagd. Dat is geen wettelijk iets, maar net zoiets los als verkering hebben: het zegt wettelijk niets, maar is voor jezelf veel belangrijker.

Zelf vond ik mijn verloving véél bijzonderder dan het in ondertrouw gaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verloven is het aan elkaar en de omgeving bekend maken dat je wilt gaan trouwen. Dit heeft geen officiele status.

De ondertrouw is een wettelijk vereiste, en geenszins een formaliteit.
De periode van ondertrouw is om anderen de gelegenheid te geven bezwaar tegen dit huwelijk kenbaar te maken.
Het gaat daarbij o.a. om leeftijd, wilsbekwaamheid, en niet reeds getrouwd zijnde.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Ondertrouw

en onderaan deze pagina de link naar het wetboek.