Hoe kan Spanje in de laatste decennia het homovriendelijkste land ter wereld geworden zijn?

Tot 1975 was Spanje een dictatuur. Het Francisco Franco-regime was fel tegen homoseksualiteit. Na de dood van Franco democratiseerde Spanje en nu is het homohuwelijk ingevoerd en vind 90 procent van de bevolking homoseksualiteit geen probleem. Daarmee is Spanje koploper in de wereld wat betreft de acceptatie van homoseksualiteit.

Mijn vraag dus: Hoe kan Spanje in de laatste decennia het homovriendelijkste land ter wereld geworden zijn?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (1)

Over de opvattingen onder de Spaanse bevolking onder Franco is niets bekend omdat Franco als dictator geen enkele vorm van oppositie duldde. Maar na de val van het dictatoriale regime heeft de Spaanse samenleving in snel tempo afstand genomen van het tijdperk Franco en diens opvattingen. De tolerantie voor homoseksualiteit past goed in die ontwikkelingen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt! Echter, dan nog vind ik het opvallend dat Spanje, dat mijns inziens cultureel gezien dicht bij landen als Italië en Portugal staat, op dit vlak zo nadrukkelijk vooroploopt. Maar dat past natuurlijk niet geheel bij mijn vraag, aangezien dat meer over de cultuur an sich gaat natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik denk dat het de Spaanse cultuur is dat mensen zich minder met elkaar bemoeien, en niet direct een oordeel over het doen en laten van andere hebben. als je in Nederland je anders gedraagt heeft bijna iedereen er commentaar of een mening over, dat is in Spanje veel minder.