wat gebeurt er als iemand onterecht gevangen zit?

Een vriend van me zit onterecht in huis van bewaring en wordt binnenkort overgeplaatst. Een (ex) vriend van hem heeft voor zijn lol gezegd tegen de politie dat hij gevaarlijk en voortvluchtig is, wat dus niet zo is. Nu is hij dus opgepakt en tot dus ver is er geen verder onderzoek gestart. Weet iemand hoelang zoiets duurt, wanneer hij weer naar huis mag?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Erna55
8 jaar geleden
Ik denk toch dat er meer aan de hand is geweest dan alleen een grapje.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Lijkt mij sterk dat ze iemand in de huis van bewaring plaatsen omdat 'iemand' zegt dat hij gevaarlijk is. Dan zullen er toch ook wel iets van bewijzen of aanleiding (wat deed hij toen de politie op bezoek kwam?) voor is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Mij lijkt het wel apart dat de politie niet eerst onderzoek daar naar zou doen en je vriend zonder enig bewijs op zouden pakken. (Ik wil hiermee niet zeggen dat je verhaal niet klopt, maar het is een beetje onlogisch)
Volgens mij zit er niet echt een bepaalde periode aan vast dat hij vrij gelaten zou worden. Het ligt aan het politie onderzoek. Duurt dit lang of beginnen ze hier laat aan, dan kan het even duren voordat je vriend vrijkomt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Er is wel een bepaalde periode voor aanhouding (en alleen met toestemming van een officier van justitie). 6 uur (0:00 tot 09:00 uur niet meegerekend).
Je kunt ook in verzekering gesteld worden (besluit officier van justitie).
In dat geval kun je drie dagen vastgehouden worden en dit kan eventueel verlengd worden. Maar je moet binnen 3 dagen en 15 uur voor de rechter commissaris geleid worden en deze zal ook een eventueel verlenging toetsen.
Als je in de huis van bewaring terecht komt ben je al veroordeeld.
https://www.politie.nl/themas/aanhouding.html
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Trouwens, als je rondvraagt in de gevangenis vinden de meesten daar dat ze onschuldig zijn. :)
tinus1969
8 jaar geleden
@naadje28. Je wordt niet vastgezet omdat iemand zomaar zegt dat je 'gevaarlijk en voortvluchtig' bent - je wordt vastgezet omdat je concreet verdachte bent van een misdrijf.
Je kunt je vriend alleen helpen, of uberhaupt weten hoe zijn situatie is, als hij je wil vertellen waarvan hij verdacht wordt, en wat de werkelijke reden van zijn aanhouding is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het hoe en waarom weet ik niet precies omdat ik tijdens het oppakken niet aanwezig was. Zelf weet ik ook niet hoe zoiets in zijn werk gaat of wat dan ook. Ik weet wel dat die twee elkaar niet mogen en dat er veel heen en weer is gegaan (diegene die hem heeft laten oppakken is trouwens een vrouw) dus dat speelt ook een rol als zij zich heel zielig heeft gedragen. Maar ik denk dat het dus gewoon afwachten is.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Nou...ik ken iemand die met fikse brandwonden in het ziekenhuis lag na brandstichting. Deze persoon belde met iemand en zei "Ik moet hier weg, zodra ik kan lopen ben ik de deur uit!" Ze lag vast in bed met beide benen in verband en alles, zou volgens de artsen nog zeker een maand duren voordat ze een begin kon maken met lopen. Twee uur later werd ze van haar bed gelicht en in Breda gezet. Alleen door dat telefoontje. De artsen hebben geprobeerd het tegen te houden. Ze wist niet eens dat ze inmiddels een verdachte in die zaak van brandstichting was. Ze was psychisch niet in orde. Ze wilde gewoon naar huis (besefte niet dat dit huis er niet meer was) In Breda is ze diverse keren overgebracht naar de ziekenboeg vanwege complicaties en infecties bij de brandwonden. Als de politie het gevoel heeft dat iemand gaat vluchten....
HeerVoldemort
8 jaar geleden
@Moordigger, Je zin: "Als je in de huis van bewaring terecht komt ben je al veroordeeld." klopt niet. Als je veroordeeld word ga je naar de gevangenis. In het huis van bewaring zitten verdachten van een misdrijf die op hun rechtszaak wachten. In principe zijn deze mensen dus onschuldig.
HeerVoldemort
8 jaar geleden
Op een enkeling na dan die een korte straf uitzit (onder de 6 mnd) of mensen die overgebracht gaan worden naar een TBS kliniek.
Erna55
8 jaar geleden
@naadje28 :
Er is blijkbaar meer gebeurd dan het " grapje", zoals je het in de eerste uitleg noemde. Nu noem je " er is veel heen en weer gegaan " , en " dat die twee elkaar niet mogen" .
Om vastgehouden te worden zal er iets van een aanklacht onderzocht worden. Het noemen dat iemand voortvluchtig is, wanneer er niets aan de hand is, lijdt niet tot vastzetting. Jou is niet verteld wat erg gebeurd is en wat de aanklacht zou zijn. Dan is je conclusie dat iemand onterecht vastzit, mogelijk niet terecht.
tinus1969
8 jaar geleden
@HeerVoldemort, in het geval dat jij beschrijft was wel iig sprake van een concrete verdenking, namelijk brandstichting. @erna55, @naadje28, het kan best zijn dat je vriend onschuldig s, en dat er sprake is van een valse aangifte door die vriendin, etc etc. Maar dat is allemaal speculeren.
Ga er van uit dat je vriend verdachte is van een misdrijf -als je wil helpen moet je vragen wat de verdenking is. Als niemand je dat kan/wil vertellen, dan kun je alleen maar afwachten.

Antwoorden (1)

Politie mag je aanhouden op verdenking,op t bureau mogen ze je in voorarest houden,de officier van justitie geeft dan aan waarom ze je vast houden.( de aanklacht) Dat kan telkens verlengt worden tot in totaal 3 maanden.
Maar zonder aanklacht kunnen ze je niet zo lang vast houden..Ik zou die vriend dus zeker vragen wat de aanklacht is.