mag iemand stiekem foto's van je maken?

Iemand maakt stiekem foto's van collega's op de werkplek
en voelen zich hier niet prettig bij

Toegevoegd na 21 uur:
Het is een openbare werkplek waar iedereen in en uit mag lopen De werkgever doet er niets mee helaas

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
23.4K

Het beste antwoord

Neen, niet zonder jouw toestemming.
Dit is een wet die de maken heeft met de privacy.

-Niemand mag dus een foto van jou maken, tenzij hij het niet openbaar maakt.
Dit is het "portretrecht". Hierin staat het volgende:
"Een persoon mag geen foto maken van een persoon zonder zijn of haar toestemming
met als doel deze foto te publiceren. Hiervoor moet de geportretteerde persoon in
kwestie toestemming geven. De geportretteerde persoon mag zich dus verzetten
tegen elke publicatie van de foto in kwestie. "

-Maakt hij een foto van jou voor persoonlijk gebruik, dan mag dit wel.

-Toch wordt geacht dat degene die de foto maakt (al dan niet voor persoonlijk gebruik) dit zeker vraagt of hij dit mag doen.

Ik hoop dat ik je hiermee heb geholpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
ronron1212
8 jaar geleden
In het openbaar is iets anders. op de werkplek is het niet openbaar.

Andere antwoorden (2)

Nee. Iemand stiekem fotograferen op een niet openbaar toegankelijke plek zoals de werkplek is verboden op grond van artikel 139f van het Wetboek van strafrecht.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nog een bron.
http://www.iusmentis.com/maatschappij/privacy/filmen-cameratoezicht/
Castle
8 jaar geleden
+ Goed antwoord.
Foto's maken zonder toestemming van de personen zelf mag NOOIT. Ook niet als het voor eigen gebruik is.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Castle Onzin. Het mag alleen niet in bepaalde gevallen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Castle, op de openbare weg/plaats mag je fotograferen wat en wie je wel. Als de gefotografeerde daar moeite mee heeft kan hij alleen bezwaar maken tegen publicatie. En daar heeft de fotograaf zich dan wel weer aan te houden.
Zelfs als de werkgever of iemand in opdracht van de werkgever foto's maakt op de werkplek dient het gevraagd te worden aan degene die gefotografeerd wordt.
Als het toch gebeurd is de werkgever de eerste die actie dient ondernemen. Doet deze het niet dan is de werkgever medeplichtig aan het feit. Maar de dader is ook schuldig.
Doet de werkgever niets dan is de stap zowel de dader als de werkgever aan te spreken.

De juridische en de meest correcte manier is bezwaar aanteken bij de werkgever en bij de leidinggevende.
En met een afschrift naar personeelzaken, omdat het vermoeden is dat de direct-leidinggevende het bezwaarschrift naast zich neer gaat leggen, omdat deze al eerder een klacht naast zich neer heeft gelegd.

En laat je informeren hoe de interne klachten/bezwaar en beroep procedure is bij deze werkgever. Want het lijkt er op dat de weg naar beroep en dus ook externe bemiddeling via de rechter in gezet dient te worden. Meeste werkgevers lossen dit soort zaken intern op, maar dit valt niet onder het arbeidsrecht, maar onder het strafrecht.
En een goede werkgever zal dit in handen geven aan aan hun bedrijfsjurist en deze zal mogelijk aangifte doen bij de politie. Mocht de werkgever dit niet doen dan dient u zelf aangifte doen tegen de werkgever en de dader.

En in het algemeen is de boete voor de werkgever het hoogste, omdat werkgevers niet schrikken van lage boetes.