Klopt het dat huisdieren stress-werend zijn?

En dan met name dieren die je kunt aaien.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Dat klopt. Door het aaien van je huisdier ontspan je en daalt je bloeddruk. Je hebt dan minder last van stress.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Thanx voor je antwoord

Andere antwoorden (8)

Een huisdier kan weldegelijk troostend, stresswerend of genezend werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zekerweten :) huisdieren hebben een heel goed effect op de geestelijke gezondheid. Ook doordat huisdieren er altijd onvoorwaardelijk voor je zijn, ze stellen geen vragen, gaan niet in discussie en doen niet moeilijk. Huisdieren kunnen vaak aanvoelen wanneer jij je niet goed voelt, zowel lichamelijk als geestelijk en soms reageren ze erop door naar je toe te komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja,klopt ze worden ook soms gebruikt met name katten en vogels in Gevangnissen en zorgen er voor dat de gevangenen rustig blijven ,maar het is ook zo kun een een dier makkelijk mishandelen dat doe je dat ook even goed bij mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt. En ook voor niet aaibare dieren. Ga maar eens een uurtje naar een aquarium kijken. HEERLIJK ontspannend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Door de Universiteit van Utrecht, Diergeneeskundige faculteit, is hier wetenschappelijk onderzoek naar gedaan. Het antwoord was een volmondig "ja".

Het is zelfs zo, dat wanneer de directie van een bejaaardentehuis falikant tegen huisdieren op de kamers van bejaarden is, je deze faculteit kunt vragen assistentie te verlenen bij het doorbreken van de onwil. De helende werking is dermate groot, dat er veel tegenargumenten moeten worden aangevoerd om een verbod in te stellen.

Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee. Waar je wel rekening mee moet houden is, dat het dier van je keuze krijgt waar hij recht op heeft en niet verkommert omdat de eigenaar hele dagen op bed doorbrengt en alleen aaien maar leuk vindt.
14 jaar geleden
In mijn geval is dat zeker het geval.
Ik heb ruim twintig jaar katten gehad en op een gegeven moment ging mijn laatste kat dood en ik besloot geen huisdieren meer te nemen.
Ik heb me nog nooit zo eenzaam gevoeld als in die periode en toen ik weer een kat nam(uit het asiel) voelde ik dat mijn leven weer oké was.
De stress was weg en ik voelde me weer thuis in mijn eigen huis.
In mijn geval(en ik denk in meerdere) werkt het echt stess-werend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat klopt, en is ook al gebleken in instellingen waar dementerende bejaarden wonen waar met enige regelmaat honden ingezet worden om te aaien. De mensen worden er rustiger van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jazeker,dieren geven je rust en liefde

mensen jagen je op en geven een hoop stress