Worden mensen zich meer bewust dat hokjes denken de ander geen recht doet?

Ik probeer in het leven te staan met de gedachte dat ik niet beter of slechter ben dan een willekeurige ander. Maar door de hokjes mentaliteit van tegenwoordig is het lastig. Nu hoor ik steeds meer om me heen dat meer mensen hier tegenaan lopen. Het is prima om te proberen om met iedereen op eenzelfde level te leven maar dit wil volgens mij niet zeggen dat je daar dan ook een stempel op moet zetten. Zoveel grijs gebeid is er immers niet, we zijn immers allemaal verschillend, maar wanneer passen we zelf niet in een hokje?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik ben het hier niet mee eens omdat het plaatsen van mensen in hokjes niet automatisch als onrechtmatig gezien hoeft te worden. Naar mijn idee is het ook altijd zo dat iemand niet in 1 bepaald hokje past behalve natuurlijk in die van zichzelf omdat iedereen uniek is. Verder zijn er verscheidene beelden van mensen (ofwel hokjes). Zo kan iemand op uiterlijk in een hokje geplaatst worden, maar kan diegene op innerlijk in een ander hokje geplaatst worden. Het plaatsen van mensen in deze hokjes is niet onrechtmatig maar een persoonlijk gevoel dat je bij deze mensen hebt. Het onrechtmatige zit hem eerder in hoe je dit naar die mensen uit en hoe je met mensen in het algemeen omgaat. Ik zelf kan mensen soms ook in hokjes plaatsen, maar dit zorgt er niet voor dat ik anders met deze mensen om ga of anders tegen deze mensen doe. Daarnaast is het voor mij ook niet zo dat eenmaal in een hokje altijd in een hokje is. Je beeld over iemand kan door het minste of geringste veranderen waardoor diegene opeens in een ander hokje past. En is het als je het zo bekijkt niet dat we allemaal in hokjes denken? We hebben allemaal wel een mening over een bepaald (type) persoon, en die mening kan veranderen. Van het ene hokje naar het andere. Is dit geen recht. Nee, dit is een moment opname van een mening die kan veranderen. En daar zouden mensen zich bewust van moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uit jou woorden maak ik op dat er dus geen hokjes bestaan, want er is niets zo veranderlijk als een mens, een hokje in de letterlijke zin is afgebakend. Ingesloten. Waarom hebben mensen dan toch steeds de neiging een ander in een hokje te willen plaatsen, heeft dat met de manier waarop ze zelf in het leven staan te maken? Dus mensen moeten zich ervan bewust worden dat er geen hokjes bestaan. Mijn punt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In tegenstelling tot wat jij uit mijn woorden op maakt denk ik dat er wat dat betreft toch hokjes bestaan, want ik plaats mensen wel degelijk in een hokje omdat ik een bepaald beeld van iemand heb. Echter kan dat beeld veranderen, wat het hokje waar iemand in zit kan veranderen. De vraag is dan wat is een hokje. In mijn gedachte is een hokje een categorie en er is zo'n hoeveelheid aan categorieen. "Saai", "Gezellig", "Stoer", "Nerd", "Macho", en nog veeeele meer. En voor elk persoon ligt die grens elders. De een kan een persoon saai of gezellig vinden, de ander kan het daar niet mee eens zijn. En al helemaal als je het hokje "Normaal" bekijkt. Die definitie is al helemaal een grijs gebied die elk persoon anders zal definieren. Ik denk inderdaad dat het met mijzelf te maken heeft dat ik dingen in een hokje kan plaatsen. Sommigen zien dit als iets negatiefs, omdat dit als een zwart-wit gegeven gezien wordt. Toch is dit iets grijs omdat het een weerspiegeling is van een beeld dat aan verandering onderhevig is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus het heeft te maken met de definitie die je aan het woord "hokje" geeft.

Andere antwoorden (2)

dat is verschillend,t ligt er aan hoe open je staat voor mensen om je heen.angst voor t onbekende laat mensen in vakjes denken zodat iemand snel een plekje kunnen geven in hun beeld van hun omgeving.of iedereen in een vakje past,bepaalt degene die kijkt.maar ik geloof wel dat genoeg mensen wel iedereen in een vak kunnen stoppen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik denk dat het nog lang zal duren voordat mensen stoppen met hun hokjes-gedrag. Dat is een gevolg van het kapitalisme. Op de een of andere manier vinden mensen het leuk om zich beter te voelen dan de ander, de competitiedrang viert nog steeds hoogtij. Helaas.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hier kan ik wel wat mee, ik vind dat we opdit moment te veel in een consumptie maatschappij leven en dat het belangrijker is om te presterten dan hoe je met elkaar omgaat. Elkaar in de waarde laat. Het lijkt wel of je in deze maatschappij alleen maar belangrijk bent als je geld in het laatje brengt. Als je je capapciteiten op dat gebied niet naar de huidig heersende maatstaven kunt gebruiken wordt je in een hokje gestopt. Om dit te versterken worden we gestimuleerd om steeds meer aan te schaffen, alsof bezit een weerspiegeling is van de maatschappelijke goedkeuring. Terug naar de basis, ik ben al bezig een anti reclame campagne te bedenken, de leus: "Heb ik het nodig". Ik heb mensen en liefde nodig. Ik leef niet alleen op deze wereld dus denk ik de goedkeuring van andere nodig te hebben. Maar ik leer steeds meer eerst met mezelf in het reine te komen, hou van mezelf en ik hou van jou.